Moeten we als Rabobank extra gaan uitpakken Naam: Gerlinde Silvis Functie: Lid raad van bestuur Waar: Rabobank Nederland Naam: Gerrit Grotenhuis Functie: Directievoorzitter Waar: Rabobank Enschede-Fiaaksbergen Naam: Jan de Waard Functie: Directievoorzitter Waar: Rabobank Goeree-Overflakkee "In het Jaar van de Coöperatie willen we als Rabobank de karakteristieken van de coöperatieve ondernemingsvorm goed voor het voetlicht brengen. Juist nu, in deze tijden van crisis, is het een geschikt moment om overheden, het bedrijfsleven, het grote publiek en onze leden en klanten adequaat te informeren over deze specifieke kenmerken. We moeten uitleggen, maar vooral laten zien waarin we ons onderscheiden. Het gaat er vooral om dat wij leden en klanten in ons handelen vooropstellen en een langetermijnoriëntatie hebben. Zakelijkheid en efficiënte operaties zijn hierbij noodzakelijk. Dat is voor mij de kern van coöperatief bankieren. In het Jaar van de Coöperatie gaat het er niet zozeer om allerlei eenmalige initiatieven te ontplooien, maar vooral onze bestaande werkwijze, die uit onze specifieke coöperatieve governance met ledeninvloed voortvloeit, te benadrukken." "Het is fantastisch dat de VN de coöpe ratie een internationaal platform geeft, wat de Rabobank volop kansen biedt om te laten zien wat de coöperatie inhoudt en onderscheidend maakt. Hierbij denk ik niet aan een media- of advertentiespektakel, maar aan het centraal stellen van leden en absolute klantenwaarde. Het Jaar van de Coöperatie is voor Rabobank Enschede-Haaksbergen ook aanleiding om samen met partners uit de Urgenossenschaften, een partner schap tussen de vijf oudste banken van de landen Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland, naar een invulling te kijken die past binnen het gedachtegoed van Raiffeisen. Wij geven daar in 2012 gezamenlijk inhoud aan door een project in Peru te adopteren. De leden, commis sarissen, directie en medewerkers zullen nauw bij het project worden betrokken om zo ook naar hun omgeving uit te dragen wat het betekent om andere mensen in de wereld een beter leven te geven. Wat volgens mij ook de boodschap van de VN is met het Jaar van de Coöperatie." "In het Jaar van de Coöperatie hoort de Rabobank prominent aanwezig te zijn. Maar ik vind niet dat wij daarom extra moeten uitpakken met forse budgetten en allerlei toeters en bellen. Bij onze bank is het uitgangspunt dat elk jaar een jaar van de coöperatie is. Wij willen het daarom in 2012 doen met hetzelfde budget als in 2011, maar wel anders! Andere accenten, verbinding zoeken met de activiteiten van de commerciële seg menten en vooral doorgaan met de coö peratie bij de tijd te houden. 42 procent van onze klanten is al lid. Klant en lid zijn moet in elkaar overvloeien. De beste reclame voor onze coöperatie is immers een tevreden klant. Daarom zetten wij in op klanten die superpromotor zijn van onze bank. Want als de klant enthousiast is over zijn coöperatieve bank, komt dat veel sterker over dan wanneer wij onze kracht moeten bewijzen met een lawine aan leuke dingen. Kortom: ook 2012 wordt weer een feestelijk jaar voor onze coöperatie!" 4 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2011 | | pagina 4