Voorwoord
redactioneel
COLOFON
Bank in Beweging is een coproductie van
het directoraat Coöperatie Duurzaamheid
en het directoraat Communicatie van
Rabobank Nederland. Het is een intern
magazine dat vier keer per jaar wordt
toegestuurd aan commissarissen, bestuurders
en managers van de Rabobank. Het blad
wordt geproduceerd door Rhbm Publishing
uit Amsterdam.
Redactieraad
Mariëlle Custers
Ronald Korpershoek
Vincent Lokin
Fokkeline Padmos
Peter Sluis
Joop Spijker
Ton ny Triezen berg
Bert van Wanrooij
Rhbm Publishing
Wendy Klaasse
Eva Schravesande
HansVerstraaten
Vormgeving
Nicky Schouten
Medewerkers
Wim Boonstra
Walter van de Calseyde
Joke Mooij
Guus Peters
Pierre Spaninks
Fotografie/illustraties
Rhonald Blommestijn, Jiri Büller, Merlijn
Doomernik, Olaf Hartong, Leendert Masselink,
Uitgeverij 12 Provinciën, Mike Raanhuis,
Edwin Walvisch
Druk
Roto Smeets Grafi services
Rabobank Nederland
Contact
Postbus 17100,3500 HG Utrecht
o.v.v. interne adrescode UCB 532
telefoon: 06 - 51842684
bankinbeweging@rn.rabobank.nl
MIX
V Van verantwoorde
herkomst
www.fsc.org FSC® C014400
Het VN Jaar van de Coöperatie, dat wordt voor ons een uitdaging. Over een aantal plannen
om tot uitwerking te komen, zijn de banken inmiddels geïnformeerd. Graag wil ik dit
voorwoord benutten om mijn gedachten over de coöperatie met u te delen.
Binnen de Rabobank leeft nog weieens het idee dat de status van coöperatie als een
soort van panacee beschouwd kan worden. Dat zou ik een misverstand willen noemen.
Het is de prachtige manier waarop we binnen Rabobank ons bedrijfsmodel hebben
vormgegeven waardoor we zo sterk staan. Het zijn van een coöperatie alleen heeft daar
weinig mee van doen. We kennen immers genoeg voorbeelden van coöperaties die het
helemaal niet goed doen, of die de status van coöperatie bijna ontkennen. Andersom
kun je ook veel eigenschappen die wij in onze opvatting koppelen aan onze coöperatieve
status, toeschrijven aan bedrijven die een heel andere ondernemingsvorm kennen.
Bovendien zou ik graag los willen komen van het blauw-oranje-denken dat de afgelopen
tien jaar in onze organisatie geslopen is. Het is bijna alsof je er tegenstellingen mee creëert.
En in dat licht snap ik het heel goed dat onze collega's die opgesteld staan om direct met
onze klanten zaken te doen, vaak met enige scepsis kijken naar de zogenaamde oranje
kant van de bank. Ik vind dat we er niet meer over moeten praten. We zijn een bank. En we
willen goede zaken doen.Ten behoeve van onze leden en klanten, waarbij het in ieders
belang is dat onze tarieven zodanig zijn dat wij zelf een gezonde toekomst hebben. Maar
wel vanuit een andere inborst dan de meeste andere banken. Vanuit het besef dat we een
andere opdracht hebben in een omgeving waarin we thuis zijn en waarin we ons ook
medeverantwoordelijk voelen.
Een derde aspect betreft de mate waarin we er zelf in slagen om onze coöperatieve
waarden in praktijk te brengen. We kunnen er in allerlei verbanden lang over praten in vaak
hoogdravende termen. Maar de concrete voorbeelden hebben we echt onder handbereik.
Ook de verkeerde voorbeelden trouwens, waarbij we ons best eens vaker mogen afvragen
of'dichtbij, betrokken en toonaangevend'werkelijk aan de orde is.
Uit vele positieve, concrete voorbeelden blijkt onze stabiliteit als bank met een lange
termijnstrategie gericht op zekerheid in de toekomst en de rol die we hebben gespeeld
in een eigen omgeving, lokaal, nationaal en internationaal. Zoals onze opstelling in de
EHEC-crisis, ons financieringsbeleid in de huizenmarkt, het feit dat onze afdeling Bijzonder
Beheer erin slaagt om een imponerend percentage bedrijven weer gezond te krijgen, onze
enorme bijdrage aan het wereldvoedselvraagstuk via de Foundation, Development, Rural
Retail en Wholesale. Laten we dat met elkaar uitdragen. Wij gaan u voorzien van genoeg
prachtige voorbeelden, en laten we met elkaar ook de lokale verworvenheden delen.
Ik wens u veel leesplezier!
Dirk Duijzer
Directeur Coöperatie Duurzaamheid