best practice OnsNet Nuenen "Nu zijn we zover dat we kunnen gaan denken aan de introductie van nieuwe diensten" Diëtisten Coöperatie Nederland "Wij hebben een eigen kwaliteitsnorm ontwikkeld" Wat Behartigen van de collectieve en individuele belangen van haar leden, zowel landelijk als regionaal Leden Vrij gevestigde en freelance werkende diëtisten (177 leden, 20 aspirant-leden) Sinds 1991 Website www.dcn.nu Leden Sinds Website Waarborgen van de gemeenschappelijke belangen van de leden als aandeelhouders in de Netwerk Exploitatie Maatschappij Nuenen Alle klanten van het glasvezelnet in de gemeenten Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2005 www.onsnetnuenen.nl Diëtisten leveren een belangrijke bijdrage aan de gezondheidszorg in Nederland door mensen te adviseren en te begeleiden op het gebied van voeding en diëten, met name binnen de eerstelijns gezond heidszorg. Zij geven niet alleen adviezen over gezonde voeding maar ook over complexe dieetbehandelingen, en sommigen hebben zich extra bekwaamd in een bepaald aandachtsgebied, zoals voedselover- gevoeligheid, eetstoornissen, kindervoeding of de zorg voor verstan delijk gehandicapten. De meeste diëtisten werken in loondienst bij zorginstellingen. Naar schatting circa 800 diëtisten hebben een eigen praktijk of werken op freelance basis. Vanuit deze groep is in 1991 het initiatief genomen tot de Diëtisten Coöperatie Nederland, om gezamenlijk de collectieve en individuele belangen te behartigen. Met bijna 200 leden bereikt DCN ongeveer een kwart van de doelgroep. "Diëtisten die zich bij DCN aansluiten houden hun eigen praktijk, hun eigen patiënten, en hun eigen relaties met andere zorgverleners", vertelt voorzitter Willy Gilbert. "Wij ondersteunen hen bij het opzetten van een professionele praktijk, adviseren bij de praktijkvoering en bij kwaliteits management, en bieden scholingen aan. Onze leden staan ingeschreven in het Kwaliteitsregister Paramedici. Wij hebben een eigen kwali teitsnorm ontwikkeld en zijn aangesloten bij de Paramedische klacht en tuchtcommissie. Daarnaast ontwikkelen we producten en diensten die direct op de consument zijn gericht, zoals het Voedingsdagboek dat mensen helpt zich bewust te worden van hun eetpatroon." Hoogste orgaan van de coöperatie is de ledenraad. De betrokkenheid van de leden is groot. De jaarvergaderingen, waarop naast de formele punten ook altijd een inhoudelijk onderwerp geprogrammeerd staat, worden in de regel door meer dan de helft van de leden bezocht. BANK IN BEWEGING 23 OnsNet Nuenen was het eerste glasvezelinitiatief in Nederland. In 2005 werd met overheidssubsidie een netwerk aangelegd in Nuenen. Enkele jaren later werden ook Gerwen en Nederwetten aangesloten, waarmee het totaal aantal aansluitingen op 7.500 kwam. Overheden, instel lingen, maatschappelijke organisaties en bedrijven kunnen daarop hun producten en diensten aanbieden. Eigenaar en exploitant van het netwerk is de Netwerk Exploitatie Maatschappij Nuenen (NEM Nuenen). De aandelen daarvan zijn voor 95 procent in handen van de coöperatie OnsNet Nuenen UA. Daarvan is iedereen automatisch lid die een abonnement heeft op de diensten die via het netwerk worden aangeboden. De overige 5 procent van de aandelen is in handen van Reggefïber. Het doel van de coöperatie is om de gemeenschappelijke belangen te waarborgen van de leden als gebruikers van het netwerk. De leden kiezen om de drie jaar een ledenraad, die uit tien personen bestaat. De ledenraad benoemt op haar beurt een driehoofdig bestuur. Het bestuur houdt namens de leden toezicht op het beheer van het fysieke netwerk, en op de kwaliteit en de continuïteit van de dienstver lening. De diensten die NEM Nuenen inkoopt, moeten deugdelijk en betrouwbaar zijn en tegen een concurrerende prijs worden geleverd. Na een statutenwijziging in 2009 heeft de coöperatie sinds anderhalf jaar een nieuw bestuur. "Eerst hebben wij ons moeten inwerken in de materie", vertelt voorzitter Leo van Rooij, "en hebben we de contacten aangehaald met iedereen die ertoe doet in en om deze complexe organi satie. Nu zijn we zover dat we kunnen gaan denken aan de introductie van nieuwe diensten, zoals zorg op afstand, onderwijs en beveiliging." Op de agenda van het bestuur staat het verhogen van de betrokkenheid van de bevolking. Met het oog daarop wordt er gewerkt aan een website met een forumfunctie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2011 | | pagina 23