best practice
OnsNet Nuenen
"Nu zijn we zover dat we kunnen gaan denken aan
de introductie van nieuwe diensten"
Diëtisten Coöperatie Nederland
"Wij hebben een eigen kwaliteitsnorm ontwikkeld"
Wat Behartigen van de collectieve en individuele
belangen van haar leden, zowel landelijk als
regionaal
Leden Vrij gevestigde en freelance werkende diëtisten
(177 leden, 20 aspirant-leden)
Sinds 1991
Website www.dcn.nu
Leden
Sinds
Website
Waarborgen van de gemeenschappelijke
belangen van de leden als aandeelhouders
in de Netwerk Exploitatie Maatschappij Nuenen
Alle klanten van het glasvezelnet in de gemeenten
Nuenen, Gerwen en Nederwetten
2005
www.onsnetnuenen.nl
Diëtisten leveren een belangrijke bijdrage aan de gezondheidszorg in
Nederland door mensen te adviseren en te begeleiden op het gebied
van voeding en diëten, met name binnen de eerstelijns gezond
heidszorg. Zij geven niet alleen adviezen over gezonde voeding maar
ook over complexe dieetbehandelingen, en sommigen hebben zich
extra bekwaamd in een bepaald aandachtsgebied, zoals voedselover-
gevoeligheid, eetstoornissen, kindervoeding of de zorg voor verstan
delijk gehandicapten.
De meeste diëtisten werken in loondienst bij zorginstellingen. Naar
schatting circa 800 diëtisten hebben een eigen praktijk of werken op
freelance basis. Vanuit deze groep is in 1991 het initiatief genomen tot
de Diëtisten Coöperatie Nederland, om gezamenlijk de collectieve en
individuele belangen te behartigen. Met bijna 200 leden bereikt DCN
ongeveer een kwart van de doelgroep.
"Diëtisten die zich bij DCN aansluiten houden hun eigen praktijk, hun
eigen patiënten, en hun eigen relaties met andere zorgverleners", vertelt
voorzitter Willy Gilbert. "Wij ondersteunen hen bij het opzetten van een
professionele praktijk, adviseren bij de praktijkvoering en bij kwaliteits
management, en bieden scholingen aan. Onze leden staan ingeschreven
in het Kwaliteitsregister Paramedici. Wij hebben een eigen kwali
teitsnorm ontwikkeld en zijn aangesloten bij de Paramedische klacht
en tuchtcommissie. Daarnaast ontwikkelen we producten en diensten
die direct op de consument zijn gericht, zoals het Voedingsdagboek dat
mensen helpt zich bewust te worden van hun eetpatroon."
Hoogste orgaan van de coöperatie is de ledenraad. De betrokkenheid
van de leden is groot. De jaarvergaderingen, waarop naast de formele
punten ook altijd een inhoudelijk onderwerp geprogrammeerd staat,
worden in de regel door meer dan de helft van de leden bezocht.
BANK IN BEWEGING 23
OnsNet Nuenen was het eerste glasvezelinitiatief in Nederland. In 2005
werd met overheidssubsidie een netwerk aangelegd in Nuenen. Enkele
jaren later werden ook Gerwen en Nederwetten aangesloten, waarmee
het totaal aantal aansluitingen op 7.500 kwam. Overheden, instel
lingen, maatschappelijke organisaties en bedrijven kunnen daarop hun
producten en diensten aanbieden.
Eigenaar en exploitant van het netwerk is de Netwerk Exploitatie
Maatschappij Nuenen (NEM Nuenen). De aandelen daarvan zijn voor
95 procent in handen van de coöperatie OnsNet Nuenen UA. Daarvan
is iedereen automatisch lid die een abonnement heeft op de diensten
die via het netwerk worden aangeboden. De overige 5 procent van de
aandelen is in handen van Reggefïber.
Het doel van de coöperatie is om de gemeenschappelijke belangen te
waarborgen van de leden als gebruikers van het netwerk. De leden
kiezen om de drie jaar een ledenraad, die uit tien personen bestaat. De
ledenraad benoemt op haar beurt een driehoofdig bestuur.
Het bestuur houdt namens de leden toezicht op het beheer van het
fysieke netwerk, en op de kwaliteit en de continuïteit van de dienstver
lening. De diensten die NEM Nuenen inkoopt, moeten deugdelijk en
betrouwbaar zijn en tegen een concurrerende prijs worden geleverd.
Na een statutenwijziging in 2009 heeft de coöperatie sinds anderhalf
jaar een nieuw bestuur. "Eerst hebben wij ons moeten inwerken in de
materie", vertelt voorzitter Leo van Rooij, "en hebben we de contacten
aangehaald met iedereen die ertoe doet in en om deze complexe organi
satie. Nu zijn we zover dat we kunnen gaan denken aan de introductie
van nieuwe diensten, zoals zorg op afstand, onderwijs en beveiliging."
Op de agenda van het bestuur staat het verhogen van de betrokkenheid
van de bevolking. Met het oog daarop wordt er gewerkt aan een
website met een forumfunctie.