Vrije School Utrecht
"Doordat alle medewerkers in vaste dienst lid zijn
van de coöperatie, zijn zij ook allemaal samen
eigenaar van de school"
Wat
Volledige zeggenschap over de Vrije School
Utrecht, zowel pedagogisch als organisatorisch,
financieel en administratief
Leden
28 leerkrachten en overige medewerkers in vaste
dienst
Sinds
2006
Website
www.vrijeschoolutrecht.nl
Voor Vrije Scholen is lerarenzelfbestuur een vertrouwd gegeven. Zij
werken vanuit de principes van de antroposofie en stellen het pedago
gisch beleid centraal en leggen de zeggenschap daarover in handen
van leraren en ondersteunend personeel. De Vrije School in Utrecht
heeft (tot nu toe als enige) ook de volgende stap gezet: in plaats van de
stichting die tot dan toe optrad als bevoegd gezag, vormt sinds 2006
een coöperatie van leraren en medewerkers het schoolbestuur.
"Doordat alle medewerkers in vaste dienst lid zijn van de coöperatie,
zijn zij ook allemaal samen eigenaar van de school. Hierdoor kan ieder
lid daadwerkelijk invloed uitoefenen op het beleid", vertelt bestuurslid
Harrie Stokkel. "De Algemene Ledenvergadering denkt en beslist van
A tot Z mee en stelt het beleid vast. Het bestuur van de coöperatie is
verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van het vastge
stelde beleid en vormt daarmee de dagelijkse leiding."
Dat bestuur bestaat uit twee personen: schoolleider Koos Blasé als
voorzitter en Harrie Stokkel als secretaris en penningmeester. De
schoolleider wordt voor onderwerpen als leerlingenzorg en perso
neelszaken bijgestaan door een aantal werkgroepen. Ken eigen bureau
is verantwoordelijk voor alle facilitaire zaken. De ouders hebben
in deze constructie geen bestuurlijke rol meer. De Medezeggen
schapsraad treedt namens hen op als gesprekspartner van de school
leiding. Daarnaast is er een Raad van Toezicht, waarin ouders van
oud-leerlingen zitting hebben.
Toen twee jaar geleden een tussenbalans werd opgemaakt, bleek dat
onder de medewerkers de tevredenheid met de coöperatie groot was.
De nieuwe structuur bood een goede invulling van het zelfbestuur,
met een helder en inzichtelijk besluitvormingsproces. Als verbeterpunt
werd de geringe betrokkenheid genoemd bij de algemene ledenver
gadering. Die is inmiddels een stuk groter geworden. Ook hebben
medewerkers een bijscholingscursus kunnen volgen op bestuurlijk
gebied, via de Vereniging van Bijzondere Scholen.
22 BANK IN BEWEGING