Bijvoorbeeld via de Rabobank Foundation, die-al meer dan 35 jaar actief is op het gebied van microfinancieringen en het opzetten van boeren- en kredietcoöperaties in ontwikkelingslanden. Wezenlijk anders Wie de bewezen prestaties in het verleden, de huidige sterke positie en de gerechtvaardigde verwachtingen voor de toekomst van de coöperatie bij elkaar optelt, zou verwachten dat de coöperatieve ondernemingsvorm bij overheden en toezichthouders een streepje voor heeft. Een van de conclusies van de ICA-conferentie was echter dat overheden de vorming van coöperaties soms wel steunen, bijvoorbeeld met belastingfaciliteiten, maar dat internationaal de wettelijke kaders sterk van elkaar verschillen. Daarbij doen er zich ook ontwikkelingen voor die niet zonder meer gunstig zijn voor coöperaties. Hans Groeneveld wijst in dit verband op de almaar toenemende regelgeving voor banken (Basel III), die financiële coöperaties min of meer dwingt zich net zo te gaan gedragen en organiseren als beursgenoteerde financiële instellingen, bijvoorbeeld in het beloningsbeleid. Piet Moerland vindt dan ook dat het beursgenoteerde model nog te vaak als standaard wordt genomen voor de hele financiële sector. "Waarom zouden coöperatieve banken zich daaraan moeten aanpassen? Ons model, met een eigen juridische- en vermogensstructuur en met leden in plaats van aandeelhouders, is wezenlijk anders." Reden te meer voor Rabobank om zich van harte aan te sluiten bij het Jaar van de Coöperatie en om met de Verenigde Naties het idee van de coöperatie nieuwe impulsen en een nog verdere verspreiding te geven - niet alleen buiten, maar ook binnen de bank. "We mogen van elke medewerker verwachten", zegt Moerland, "dat de coöperatie nu al 113 jaar ons gezamenlijke vertrekpunt is en wat dat in de praktijk betekent. Dat mogen we ook verwachten van medewerkers die in het buitenland werken voor onderdelen van Rabobank Groep die strikt genomen zelf geen coöperatie zijn. Dat kan ook, en zo werkt het heel vaak ook. Zie bijvoorbeeld Rabobank Australië: officieel geen coöperatie, maar wel een bank met mensen die enorm betrokken zijn bij hun klanten en met die klanten samen aan de toekomst werken. Of kijk naar RNA (de Rabobank in Californië), waar gewerkt wordt met klankbordgroepen zodat de betrokkenheid tussen bank en klant wordt versterkt, verduurzaamd. Allemaal werken ze vanuit die coöperatieve gedachte. En zo hoort het ook binnen Rabobank." rj «ft

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2011 | | pagina 14