ss£
teamwork
v.l.n.r.
Cisca Quak,
voorzitter regio West
V'.»- (RB Rotterdarq)
r'.V JoopVoesten,
fijivoorzitter GOR AB
l (RBVenloe.o.)
Ellen Loen,
Y&W 2' vicevoorzitterGOR AB
M* 'RB Arn^em e-a'
»V. Gep Kozijn,
voorzitter regio Oost
'l 'RB Apeldoorn e. o.)
£■--fc.' ■'an Timmerman,
lid dagelijks bestuur
GORAp.(RBVaarten
J Vechtsteek)
iac van Trijp,
lid dagelijks bestuur
*w. GOR AB (RB Breda).
'-li
M
Ks JSËftgr ju jt,
mmbmumbi
&-< £3 .'48313 rn. t fl
medewerkers van de centrale organisatie. Wordt er samengewerkt?
Ellen Loen"Het dagelijks bestuur van de GOR AB heeft regelmatig
contact met leden van de ondernemingsraad van RN (ORRN). Daarnaast
wordt er samengewerkt in de Commissie Sociaal Domein (CSD), waarin
leden van beide raden zitten. In deze commissie worden, met het
bedrijf, onderwerpen behandeld die zowel medewerkers van de lokale
banken als van RN raken. Het is bijzonder om te zien dat er verschillende
inzichten of belangen kunnen zijn tussen ORRN en de GOR AB, maar
dat daar op een respectvolle manier mee wordt omgegaan, om eikaars
belangen zo min mogelijk te schaden."
Wat zijn anno 2011 speerpunten bij de personeelsbelangenbehartiging?
Cisca Quak: "Er staan twee kerntaken aan de basis van de kracht van de
GOR AB. Enerzijds is dit het uitoefenen van medezeggenschap namens
de lokale OR op centraal niveau. In dit kader volgen wij bijvoorbeeld de
bewegingen die zich voordoen op het vlak van Visie Rabobank 2010 en
de gevolgen van RN2011 voor de lokale banken. Anderzijds helpen wij
de medezeggenschap op lokaal niveau zich blijvend te ontwikkelen.
We staan regelmatig in verbinding met de lokale medezeggenschap,
onder meer door bankbezoeken en het organiseren van regionale en
landelijke bijeenkomsten. Ook brengen we lokale OR's met elkaar in
contact om van elkaar te leren."
Ook de Rabobank ontkomt niet aan verdergaande
kostenbesparingen en personeelsreducties. Hoe anticipeert de
medezeggenschap hierop?
Joop Voesten: "De GOR AB vindt dat personeelsreductie geen doel
op zich mag zijn. Daarmee is niet gezegd dat personeelsreductie
geen gevolg kan zijn van noodzakelijke maatregelen. Wij hebben
het standpunt dat'slim werken'ingebed moet zijn in de dagelijkse
bedrijfsvoering. Wij maken ons er sterk voor dat veranderingen
gecoördineerd naar de lokale banken gaan. Wij communiceren ook naar
onze achterban dat er voortdurend aandacht moet zijn voor'lean and
mean' werken en dat verbeterprocessen niet onnodig uitgesteld moeten
worden. Grote inhaalslagen zullen eerder leiden tot onrust en interne
gerichtheid, terwijl de focus juist gericht moet zijn op de klant. Het
klantbelang is hoe dan ook de drive om ook het medewerkerbelang te
kunnen borgen. Immers: zonder klanten geen werkgelegenheid."
BANK IN BEWEGING 33