'Wat ik weieens mis bij Rabobank is dit:
we zijn met 141 banken, en eigenlijk doen
we in het hele land hetzelfde kunstje'
rondetafelgesprek
JP:' 'Hoe zorg je ervoor dat de kennis van de raad op peil blijft?
Doen jullie daar iets mee? Permanente educatie?"
LKH: "Via Governet is er aanbod van workshops op het gebied van
governance en dergelijke, dat doen we af en toe. En we shoppen ook
buiten het programma van Rabobank Nederland. Wij evalueren
elk jaar ons functioneren om te zien waarin we ons collectief of
individueel moeten versterken. Op het gebied van ICT, bijvoorbeeld,
gaan we nu een masterclass volgen. We merken dat ontwikkelingen
op het gebied van elektronisch bankieren weliswaar een hoge vlucht
nemen, maar dat we zelf meer tot de volgers behoren. Als je dat
signaleert moet je een pas bij zetten."
EW: "Ik vind het ook je eigen verantwoordelijkheid om je kennis op
peil te houden."
JP:' 'Hoe zit het met het afleggen van verantwoording over je werk
van de afgelopen twaalf maanden? In het jaarverslag wordt door de
RvC niet echt verantwoording afgelegd. Soms merk ik dat het bij de
ledenraad niet altijd even helder is wat we nu eigenlijk doen en wat
onze verantwoordelijkheden zijn."
EW: "Ik heb bij de laatste ledenraadvergadering heel helder en
tot in details verteld wat we hebben gedaan. Dit werd bijzonder
gewaardeerd. Die transparantie is heel belangrijk. Ook voor de
medewerkers, trouwens."
(Everard Winters, voorzitter RvC Rabobank Weerterland en Cranendonck)
LKH: "Je hebt heel actieve leden die zeer geïnteresseerd zijn en
veel details willen weten. Daarom hebben we rond het gevoerde
toezicht een extra bijeenkomst voor hen georganiseerd. Het blijft
een beperkte groep. Je bent steeds aan het zoeken, want je wilt
verantwoording afleggen. Maar tot hoe ver gaat dat?"
JP: "Toch vind ik dat we er niet aan moeten toegeven. Je móét
verantwoording afleggen, ook al vraagt niemand er direct om."
Een heikele kwestie: de RvC stelt het bestuur van haar bank aan, maar
daarvoor is instemming van Rabobank Nederland nodig. Meestal
draagt SMO (Stuurgroep Management Ondersteuning) een kandidaat
voor en dat leidt in de praktijk nog weieens tot frictie. Is de beste
kandidaat van 'Utrecht' ook de meest geschikte kandidaat voor deze
lokale bank op dit moment? Het onderwerp houdt de gemoederen
danig bezig. De RvC is weliswaar verantwoordelijk voor het belonen
en beoordelen, en doet functionerings- en beoordelingsgesprekken,
maar zij gaat weer niet over de carrière van de individuele bankier.
JP:' 'In onze evaluaties van de RvC in Rotterdam kwamen we
tot de conclusie dat we nog te weinig aandacht besteden aan het
werkgeverschap. Hoe zien jullie dat?"
LKH: "Ik zie het aanstellen van een goede directie als belangrijkste
taak voor een commissaris. Je zou dan het liefst landelijk willen
werven en uit een ruim aanbod kunnen selecteren. Maar
Rabobank Nederland stelt aan de RvC één kandidaat voor. Die
mag je afwijzen en dan komt er een andere kandidaat. Dat voelt
weieens als gedwongen winkelnering en wringt soms met onze
verantwoordelijkheid om de beste mensen aan te stellen."
JP:' 'Dit hoor ik vaker. Ik heb het eens aan een lid van de RvB
voorgelegd. Hij vroeg me: 'Wat kan ik voor je doen?' Mijn antwoord
was: 'Heel eenvoudig: leer me te kiezen uit één.' Waarom is er
altijd maar één kandidaat? Als iemand anders belangstelling toont,
waarom zou je daar dan niet mee kunnen praten? Adverteren
ligt al helemaal gevoelig. Maar in het belang van de bank kan het
nodig zijn. Ik heb overigens de indruk dat er wel verbeteringen in
het proces hebben plaatsgevonden. Onze recente ervaringen bij de
vervulling van directievacatures zijn positiever."
EW: "De afgelopen jaren hebben wij met een groot aantal personele
mutaties te maken gehad. Dat is ook logisch. Maar we kregen niet
altijd de kandidaten aangedragen die we nodig
hadden. Door veelvuldig en positief overleg
met SMO zijn wij erin geslaagd de functies op
een adequate en goede wijze in te vullen."
JP: "Wij zijn als RvC werkgever en
verantwoordelijk, maar we zijn niet de enige
'baas' als het gaat om de beoordeling van de
directeur voor zijn vervolgcarrière. Er spelen
allerlei krachten en machten mee waarop we
zelf geen invloed hebben."
LKH: "En ons systeem maakt dat directeuren met wie het niet zo
goed gaat van baan naar baan worden begeleid. Dat is een groot
CAO-recht. Maar het legt wel een claim op de werkgever en het
toezicht."
JP: 'We moeten, denk ik, als commissaris nog assertiever zijn. Mijn
boodschap is: geef ons een vroegtijdiger rol in het selectieproces'. Ik
merk dat we heel gepassioneerd zijn over ons vak en dat we de bank
echt verder willen brengen."
LKH: "Ja, het is ook een ontzettend leuk en professioneel bedrijf.
Het is fantastisch om daar als toezichthouder aan te mogen
bijdragen. Dan wil je zaken nog beter maken."
De tijd blijkt omgevlogen, de agenda's vragen om aandacht. Prins
filosofeert hardop: "Ik merk dat we nog uren kunnen doorgaan.
Ergens zou er een plek moeten zijn waar de voorzitters van RvC's
regelmatig bijeen kunnen komen om te praten over hun vak..."
BANK IN BEWEGING 31