r\
Authentiek toezicht
COLOFON
Bank in Beweging is een coproductie van
het directoraat Coöperatie en Duurzaamheid
en het directoraat Communicatie van
Rabobank Nederland. Het is een intern
magazine dat vier keer per jaar wordt
toegestuurd aan bestuurders, commissaris
sen en managers van de Rabobank. Het blad
wordt geproduceerd door Readershouse
Brand Media uit Amsterdam.
Redactieraad
Wilbert van den Bosch
Ronald Korpershoek
Fokkeline Padmos
Peter Sluis
Joop Spijker
TonnyTriezenberg
Readershouse Brand Media
Wendy Klaasse
Eva Schravesande
Hans Verstraaten
Vormgeving
Nicky Schouten
Medewerkers
Walter van de Calseyde
Joke Mooij
Leo Alexander Schlangen
August Sjauw Koen Fa
Arnevan der Wal
Fotografie/illustraties
Rhonald Blommestijn
Fjodor Buis
Merlijn Doomernik
Fransjan Fortunati
Olaf Hartong
Friso Keuris
Leendert Masselink
Uitgeverij 12 Provinciën
Mike Raanhuis
Georges van Wensveen
Druk
Roto Smeets Grafi services
Rabobank Nederland
Contact
Postbus 17100,3500 HG Utrecht
o.v.v. interne adrescode UCB 532
telefoon: 06-51842684
bankinbeweging@rn.rabobank.nl
MIX
V «te/ Papier van
verantwoorde herkomst
ucr1
www.fsc.org FSC® C014400
Schandalen bij beursgenoteerde ondernemingen wereldwijd hebben er toe geleid
dat de positie van de toezichthoudende commissaris in een ander daglicht is komen
te staan. Van commissarissen wordt verwacht dat ze scherper dan in het verleden een
onafhankelijke rol vervullen in de relatie tot bestuur en directie van het bedrijf. Er worden
hoge eisen gesteld aan de professionaliteit van de commissaris. Commissarissen dienen
zich voortdurend bij te scholen op het terrein van ICT, toezicht, control, risicobeheersing
en HR. Heel soms schuren commissarissen dichter aan tegen de bestuurders van het
bedrijf dan in het verleden voor wenselijk werd gehouden. Bij dreigende calamiteiten en
benoemingen van nieuwe directieleden wordt verwacht dat de commissarissen dicht
op de processen zitten, verantwoorde keuzes maken, snel kunnen beslissen.
Na de crisisjaren van 2008,2009 en 2010 is de taak van de commissaris in de financiële
wereld opnieuw aanmerkelijk verzwaard. Het besef dat banken een publieke
functie vervullen, is bij veel bankiers als een verrassing gekomen. De roep om meer
transparantie, betere verantwoording en de dagelijkse kritische blik vanuit het publieke
domein op de banken is nieuw. De bancaire wereld ligt onder een vergrootglas en ook
dat feit heeft grote invloed op de positie van de commissaris.
Sommige toezichthouders voelen zich opgejaagd. Anderen zijn geneigd om even stil
te zitten ofte bukken: de storm zal wel overwaaien. Commissarissen kunnen ook heel
geforceerd op iedere calamiteit reageren: regels aanscherpen. Allemaal vormen van
'hyperigheid'.
De Rabobanken hebben commissarissen die uit de maatschappij komen. Meestal
jarenlang lid en klant van de bank. Met een grote diversiteit aan achtergronden:
professionele toezichthouders, ondernemers, dienstverleners, mannen, vrouwen,
ervaren types en nieuwkomers. Vaak mensen met een opvatting, betrokken,
geïnspireerd. Het voornaamste kenmerk van onze commissarissen is dat ze besef
hebben van de realiteit en dus acteren naar aanleiding van de hiervoor genoemde
nieuwe actualiteit. Maar... ze laten zich de kop niet gek maken. Net als 100 jaar
geleden is er ook nu een maatschappelijk probleem. Net als 100 jaar geleden heeft
de Rabobank daarin een betekenisvolle positie. Net als 100 jaar geleden is een zakelijk
instrument, zoals onze coöperatie, daarin een bepalende factor. Net als 100 jaar geleden
zijn bureaucratie en charitas niet het juiste antwoord. Wat wel? Het bevorderen van
ondernemingszin. Het ondersteunen van actieve participatie van mensen. Nieuwe
initiatieven bevorderen, daar waar stagnatie dreigt. En dat alles in een gezonde,
commerciële omgeving. Dat is het idee.
Dirk Du ijzer
Directeur Coöperatie en Duurzaamheid