gastcolumn 'Zowel intern als extern bestaat nog vaak een misperceptie over onze capaciteiten in de wholesale markt' Rotsvast vertrouwen in onszelf Zodra een bedrijf reclame gaat maken, moetje altijd een beetje uitkijken. Is het nou helemaal nieuw, helemaal anders, of zien we hetzelfde product in een nieuw jasje? U hebt vast allemaal de nieuwe commercial gezien van Rabobank: een wereldspeler die zichzelf blijft. We zijn een groot publicitair offensief gestart, dus we vinden blijkbaar dat we iets te vertellen hebben. De vraag is: is dit nou echt allemaal nieuw, helemaal anders? We vertellen in de commercial van onze wapenfeiten. We hebben in Nederland de meeste M&A-deals geleid, we zijn de nummer 1 op het gebied van export financiering, spelen een leidende rol in kapitaalmarkttransacties zoals obligatie-emissies en hebben in Nederland het afgelopen jaar op het gebied van complexe gesyndiceerde financieringen het vaakst van alle banken een leidende rol gespeeld. Dat zijn prestaties waar we trots op kunnen zijn. Maar is dit nou allemaal nieuw? Het antwoord is: ja... en nee. Rabobank heeft al jaren een geweldige slagkracht in de Nederlandse wholesale markt. Met ambitieuze, kundige mensen en met geavanceerde producten die we onze klanten op maat gemaakt kunnen aanbieden. Onze positie in de markt hebben we gedurende de afgelopen jaren met hard werken zorgvuldig opgebouwd. Een wereldspeler word je tenslotte niet zomaar! Maar we zijn en blijven wel een wereldspeler die zichzelf blijft. En dat maakt onze positie nu juist zo onderscheidend. Wat nieuw is, is dat we onze wapenfeiten nu ook durven te verkondigen. Er onomwonden trots op durven zijn. Zowel intern als extern bestaat helaas nog vaak een misperceptie over onze capaciteiten in de wholesale markt. En dat kan ons hinderen als we ons voor grote klanten en belangrijke transacties willen positioneren. Een leidende bank ben je niet alleen in woorden, maar toch vooral ook in daden. Leidend zijn betekent het initiatief naar je toetrekken, het voortouw durven nemen, met oplossingen komen die niet altijd kant-en-klaar op de plank liggen, de klant adviseren over de volle breedte van het productenpalet dat Rabobank te bieden heeft. Om dat te kunnen, moetje wel zeker weten datje kunt leveren. Want een ding is zeker: de klant heeft er niets aan dat we iets beloven, de klant wil dat we het waarmaken. Iedere dag opnieuw. Onze klanten in het Large Corporate-segment beschouwen bijvoorbeeld vaak drie of meer banken als hun 'huisbank'. Nederlandse banken, maar ook internationale banken, die zich steeds nadrukkelijker op de Nederlandse markt begeven. Dit vergt een bijzondere mentaliteit van onze mensen. Iedere dag weer het beste willen leveren en de klant optimaal bedienen. Om onze ambitie in de wholesale markt te verwezenlijken, richten wij ons de komende jaren onder meer op het vervullen van een leidende rol bij gebeurtenissen die voor de klant bepalend zijn. Een voorwaarde daarbij is het vertrouwen van de klant in de expertise en ervaring van onze bankiers. De wetenschap dat onze bankiers als visitekaartjes van de bank toegang kunnen geven tot de krachtige financiële instelling die Rabobank heet. Een betrouwbare, stabiele bank. Een bank die over de meest complexe financieringsvraagstukken kan adviseren, ook over onze landsgrenzen heen. Het vertrouwen dat Rabobank de bank is die dat kan bieden moet er zijn bij onze klanten, en moet er dus rotsvast zijn bij onszelf. Rabobank heeft de ambitie om de leidende wholesale bank in Nederland te zijn. We hebben al heel veel in huis, maar het kan nog beter. Met lef, ondernemerschap, expertise en een bankbrede samenwerking gaan we dit bereiken. Het NOW! Event op 19 april gaf daarvoor een prachtige aftrap. Wat we vertellen in de commercial is dus niet allemaal nieuw. Maar het is wel anders. Fred Weenig is Hoofd Wholesale Clients Nederland. 34 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

RBO6 | 2011 | | pagina 34