gastcolumn
'Zowel intern als extern bestaat
nog vaak een misperceptie over onze
capaciteiten in de wholesale markt'
Rotsvast
vertrouwen
in onszelf
Zodra een bedrijf reclame gaat maken, moetje altijd een beetje
uitkijken. Is het nou helemaal nieuw, helemaal anders, of zien we
hetzelfde product in een nieuw jasje? U hebt vast allemaal de
nieuwe commercial gezien van Rabobank: een wereldspeler die
zichzelf blijft. We zijn een groot publicitair offensief gestart, dus we
vinden blijkbaar dat we iets te vertellen hebben. De vraag is: is dit
nou echt allemaal nieuw, helemaal anders?
We vertellen in de commercial van onze wapenfeiten. We hebben
in Nederland de meeste M&A-deals geleid, we zijn de nummer
1 op het gebied van export financiering, spelen een leidende rol
in kapitaalmarkttransacties zoals obligatie-emissies en hebben
in Nederland het afgelopen jaar op het gebied van complexe
gesyndiceerde financieringen het vaakst van alle banken een
leidende rol gespeeld. Dat zijn prestaties waar we trots op kunnen
zijn. Maar is dit nou allemaal nieuw? Het antwoord is: ja... en nee.
Rabobank heeft al jaren een geweldige slagkracht in de
Nederlandse wholesale markt. Met ambitieuze, kundige mensen
en met geavanceerde producten die we onze klanten op maat
gemaakt kunnen aanbieden. Onze positie in de markt hebben
we gedurende de afgelopen jaren met hard werken zorgvuldig
opgebouwd. Een wereldspeler word je tenslotte niet zomaar! Maar
we zijn en blijven wel een wereldspeler die zichzelf blijft. En dat
maakt onze positie nu juist zo onderscheidend.
Wat nieuw is, is dat we onze wapenfeiten nu ook durven te
verkondigen. Er onomwonden trots op durven zijn. Zowel intern
als extern bestaat helaas nog vaak een misperceptie over onze
capaciteiten in de wholesale markt. En dat kan ons hinderen
als we ons voor grote klanten en belangrijke transacties willen
positioneren. Een leidende bank ben je niet alleen in woorden,
maar toch vooral ook in daden.
Leidend zijn betekent het initiatief naar je toetrekken, het
voortouw durven nemen, met oplossingen komen die niet altijd
kant-en-klaar op de plank liggen, de klant adviseren over de volle
breedte van het productenpalet dat Rabobank te bieden heeft.
Om dat te kunnen, moetje wel zeker weten datje kunt leveren.
Want een ding is zeker: de klant heeft er niets aan dat we iets
beloven, de klant wil dat we het waarmaken. Iedere dag opnieuw.
Onze klanten in het Large Corporate-segment beschouwen
bijvoorbeeld vaak drie of meer banken als hun 'huisbank'.
Nederlandse banken, maar ook internationale banken, die zich
steeds nadrukkelijker op de Nederlandse markt begeven.
Dit vergt een bijzondere mentaliteit van onze mensen. Iedere dag
weer het beste willen leveren en de klant optimaal bedienen. Om
onze ambitie in de wholesale markt te verwezenlijken, richten
wij ons de komende jaren onder meer op het vervullen van
een leidende rol bij gebeurtenissen die voor de klant bepalend
zijn. Een voorwaarde daarbij is het vertrouwen van de klant in
de expertise en ervaring van onze bankiers. De wetenschap dat
onze bankiers als visitekaartjes van de bank toegang kunnen
geven tot de krachtige financiële instelling die Rabobank heet.
Een betrouwbare, stabiele bank. Een bank die over de meest
complexe financieringsvraagstukken kan adviseren, ook over onze
landsgrenzen heen. Het vertrouwen dat Rabobank de bank is
die dat kan bieden moet er zijn bij onze klanten, en moet er dus
rotsvast zijn bij onszelf.
Rabobank heeft de ambitie om de leidende wholesale bank in
Nederland te zijn. We hebben al heel veel in huis, maar het kan
nog beter. Met lef, ondernemerschap, expertise en een bankbrede
samenwerking gaan we dit bereiken. Het NOW! Event op 19
april gaf daarvoor een prachtige aftrap. Wat we vertellen in de
commercial is dus niet allemaal nieuw. Maar het is wel anders.
Fred Weenig is Hoofd Wholesale Clients Nederland.
34 BANK IN BEWEGING