Jl,
"Aanvalsplan"?!
redactioneel
Rabobank
COLOFON
Rabobank Nederland
Wilbert van den Bosch
Ronald Korpershoek
Bert Mertens
Fokkeline Padmos
Peter Sluis
Joop Spijker
TonnyTriezenberg
Readershouse Brand Media, Amsterdam
Hoofdredactie
Hans Verstraaten
Adjunct hoofdredactie
Wendy Klaase
Bureauredactie
Eva Schravesande
Redactie
Yvonne Jansen, Joke Mooij, Guus Peters,
Mike Raanhuis, Pierre Spaninks, Hans Stegeman,
Arne van der Wal, Fred Weenig, Cora Woudstra
Fotografie/illustraties
Roos de Bolster, Yvonne Brandwijk, Merlijn
Doomernik, Olaf Hartong, Maurice Johan,
Leendert Masselink, Martijn Steiner Lovisa
Projectmanagement
IJda Ockers
Accountmanagement
Cindy Geuke
Productie
Carl Coenraad
Vormgeving
Nicky Schouten
Lithografie
Projectcolor, Hoofddorp
Drukwerkbegeleiding
Drukwerkbegeleiding
vdbj_ print support, Bloemendaal
Druk
Roto Smeets Grafiservices
Rabobank Nederland
Bank in Beweging
Postbus 17100,3500 HG Utrecht
o.v.v. interne adrescode UCB 532
telefoon; 06-51842684
fax:030-21 61 916
Abonnementen
Bank in Beweging verschijnt vier keer per jaar. Indien u
vragen heeft over de distributie of meer exemplaren wilt
ontvangen dan kunt u e-mailen naar:
bankinbeweging@rn.rabobank.nl
MIX
Papier van
verantwoorde herkomst
www.fsc.org FSC® C014400
Er is veel wapengekletter in onze organisatie. Dat hangt samen met het aanvalsplan
grootzakelijke markt. In die markt willen wij marktleider worden. In de 10-30 markt zijn
we dit al, maar in de 30+ markt moeten we zowel ABN AMRO als ING voorlaten.
In de totale grootzakelijke markt willen we in driejaar tijd ons marktaandeel vergroten
naar 32%. Dat betekent in getallen 750 nieuwe primaire klanten erbij, oftewel per bank
ongeveer 2 primaire klanten extra per jaar.
Dat moet te doen zijn. Waarom willen wij in die markt leidend zijn?
Een coöperatie is er om de ambities van individuen of ondernemingen te helpen
realiseren. Primair door excellente producten, service en prijzen aan te bieden. Maar ook
door invloed uit te oefenen op de totale markt van de financiële dienstverlening. Een
leidende positie in de grootzakelijke markt is van belang voor alle klanten in die markt.
Verwonderlijk is echter dat wij oorlogstaal nodig hebben om de lokale banken en alle
betrokken medewerkers te motiveren. Aanvalsplan, wapenfeiten, munitie, bullets etc.
Het is taal die je verwacht van bedrijven die met enige agressie markt willen veroveren
met als doel meer winst te genereren. Intensiteit en kwaliteit van de klantrelaties zijn
daaraan ondergeschikt.
Kunnen wij onze medewerkers niet meer overtuigen vanuit de enige doelstelling
van onze organisatie; het leveren van waarde voor de klant? Kunnen wij er niet meer
voor zorgen dat wij daarvoor gekwalificeerde accountmanagers inzetten, de beste
producten, de beste service, de beste prijzen ontwikkelen? Volgens onderzoeken en
vergelijkingen staan wij bovenaan. Alleen zijn wij daar zelf nog niet van overtuigd.
Wij zouden potentiële grootzakelijke klanten onze voortreffelijke dienstverlening niet
mogen onthouden, simpelweg omdat ze bij ons beter afzijn dan bij andere aanbieders.
Dat zou ons moeten inspireren en motiveren om ons te manifesteren naar grootzakelijke
klanten.
De afgelopen jaren hebben de andere financiële instellingen met respect naar onze
manier van werken gekeken. We zien dat terugkomen in taal en initiatieven die
sterk lijken op onze manier van werken. Klantenontmoetingen, betrokkenheid bij
gemeenschappen, meer bevoegdheid voor het management om lokale initiatieven
te sponsoren etc.
Laat ons onze eigen manier van denken en werken handhaven en ons niet gaan
bedienen van taal en methodieken die gebruikt worden in bedrijven die vanuit een
fundamenteel andere doelstelling werken.
Bert Mertens
Directeur Coöperatie en Bestuur AB
Reageren? Mail naar bankinbeweging(g>rn.rabobank.nl