Jl, "Aanvalsplan"?! redactioneel Rabobank COLOFON Rabobank Nederland Wilbert van den Bosch Ronald Korpershoek Bert Mertens Fokkeline Padmos Peter Sluis Joop Spijker TonnyTriezenberg Readershouse Brand Media, Amsterdam Hoofdredactie Hans Verstraaten Adjunct hoofdredactie Wendy Klaase Bureauredactie Eva Schravesande Redactie Yvonne Jansen, Joke Mooij, Guus Peters, Mike Raanhuis, Pierre Spaninks, Hans Stegeman, Arne van der Wal, Fred Weenig, Cora Woudstra Fotografie/illustraties Roos de Bolster, Yvonne Brandwijk, Merlijn Doomernik, Olaf Hartong, Maurice Johan, Leendert Masselink, Martijn Steiner Lovisa Projectmanagement IJda Ockers Accountmanagement Cindy Geuke Productie Carl Coenraad Vormgeving Nicky Schouten Lithografie Projectcolor, Hoofddorp Drukwerkbegeleiding Drukwerkbegeleiding vdbj_ print support, Bloemendaal Druk Roto Smeets Grafiservices Rabobank Nederland Bank in Beweging Postbus 17100,3500 HG Utrecht o.v.v. interne adrescode UCB 532 telefoon; 06-51842684 fax:030-21 61 916 Abonnementen Bank in Beweging verschijnt vier keer per jaar. Indien u vragen heeft over de distributie of meer exemplaren wilt ontvangen dan kunt u e-mailen naar: bankinbeweging@rn.rabobank.nl MIX Papier van verantwoorde herkomst www.fsc.org FSC® C014400 Er is veel wapengekletter in onze organisatie. Dat hangt samen met het aanvalsplan grootzakelijke markt. In die markt willen wij marktleider worden. In de 10-30 markt zijn we dit al, maar in de 30+ markt moeten we zowel ABN AMRO als ING voorlaten. In de totale grootzakelijke markt willen we in driejaar tijd ons marktaandeel vergroten naar 32%. Dat betekent in getallen 750 nieuwe primaire klanten erbij, oftewel per bank ongeveer 2 primaire klanten extra per jaar. Dat moet te doen zijn. Waarom willen wij in die markt leidend zijn? Een coöperatie is er om de ambities van individuen of ondernemingen te helpen realiseren. Primair door excellente producten, service en prijzen aan te bieden. Maar ook door invloed uit te oefenen op de totale markt van de financiële dienstverlening. Een leidende positie in de grootzakelijke markt is van belang voor alle klanten in die markt. Verwonderlijk is echter dat wij oorlogstaal nodig hebben om de lokale banken en alle betrokken medewerkers te motiveren. Aanvalsplan, wapenfeiten, munitie, bullets etc. Het is taal die je verwacht van bedrijven die met enige agressie markt willen veroveren met als doel meer winst te genereren. Intensiteit en kwaliteit van de klantrelaties zijn daaraan ondergeschikt. Kunnen wij onze medewerkers niet meer overtuigen vanuit de enige doelstelling van onze organisatie; het leveren van waarde voor de klant? Kunnen wij er niet meer voor zorgen dat wij daarvoor gekwalificeerde accountmanagers inzetten, de beste producten, de beste service, de beste prijzen ontwikkelen? Volgens onderzoeken en vergelijkingen staan wij bovenaan. Alleen zijn wij daar zelf nog niet van overtuigd. Wij zouden potentiële grootzakelijke klanten onze voortreffelijke dienstverlening niet mogen onthouden, simpelweg omdat ze bij ons beter afzijn dan bij andere aanbieders. Dat zou ons moeten inspireren en motiveren om ons te manifesteren naar grootzakelijke klanten. De afgelopen jaren hebben de andere financiële instellingen met respect naar onze manier van werken gekeken. We zien dat terugkomen in taal en initiatieven die sterk lijken op onze manier van werken. Klantenontmoetingen, betrokkenheid bij gemeenschappen, meer bevoegdheid voor het management om lokale initiatieven te sponsoren etc. Laat ons onze eigen manier van denken en werken handhaven en ons niet gaan bedienen van taal en methodieken die gebruikt worden in bedrijven die vanuit een fundamenteel andere doelstelling werken. Bert Mertens Directeur Coöperatie en Bestuur AB Reageren? Mail naar bankinbeweging(g>rn.rabobank.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2011 | | pagina 2