terugkijkend ben ik dikwijls blij geweest met die voorzich tigheid, als stok achter de deur. We bleven binnen ons budget, zaten er zelfs nog een paar ton onder." Van I.eijsens GroenRijk is een state of the art voorbeeld van de transformatie van tuincentra in het afgelopen decennium: van kwekerij met kassa tot trendwinkel voor feelgood- en funshoppen. Veel ondernemers in de branche speelden in op de trend dat 'binnen' zich uitstrekt naar 'buiten': de tuin als verlengstuk van woonkamer en keuken. Die trend en de behoefte aan een betere omzet door de seizoenen heen, zette een aantal GroenRijk- ondernemers aan tot fors investeren: verbouw of nieuwbouw, schaalvergroting, verhuizing naar locaties die meer rendement beloven. De kapitaalbehoefte binnen de GroenRijk-formule is dan ook met recht aanzienlijk te noemen: het betreft soms miljoeneninvesteringen. Beleving verkopen Voorheen was een tuincentrum een grote kas met een megaparkeerterrein. Daarbij hoorde bijna vanzelfsprekend een lage omzet per vierkante meter. Nu proberen de ondernemers hun omzet omhoog te stuwen door behalve het gebruikelijke perkgoed en overig groen veel andere producten aan te bieden. Van potterie, tuinmeubilair, tuinboeken, kaarsen en decoratieve artikelen tot complete buitenkeukens. Ary-Jan Boer: "Het tuincentrum van nu verkoopt in toenemende mate beleving. Je komt binnen voor een plantje, maar koopt er ook een fraaie pot bij. Je BANK IN BEWEGING 27

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2011 | | pagina 27