Samenspel bij Rabobank helptGroenRijk bij realiseren ambities Dat een lokale bank een uitstekende match kan zijn voor de grootzakelijke markt, bewijst het voorbeeld van de tuincentra van GroenRijk. De samenwerking met dit landelijke franchiseconcept loopt langs verschillende Rabobank-lijnen. Landelijke formule, lokaal ondernemerschap. Lokaal bankieren, landelijk expertise. Internationaal zakendoen met een bank die over grenzen kijkt. Tekst: Yvonne Jansen Fotografie: Roos de Bolster Bij GroenRijk in Oosterhout komt de klant binnen via een magistrale, overhuifde entree. De consument vindt er op 8.000 vierkante meter verkoopoppervlak alles voor tuin, terras, vijver en balkon. Hij kan zich laten adviseren over zijn eigen tuinontwerp, maar kan er ook alleen even een cappuccino drinken. Ruim twaalf jaar duurde het voordat directeur-eigenaar Kees van Leijsen in oktober 2010 de deuren van z'n nieuwe tuincentrum opende. De Brabantse groenonder- nemer is, een kleine onderbreking daargelaten, z'n leven lang zakelijke klant van Rabobank Amerstreek. De bank nam met hem de plannen door en financierde uiteindelijk de omvangrijke nieuwbouw. Op de achtergrond werd Amerstreek bijgestaan door de afdeling Zakelijke Arrangementen (ZA) van de divisie Grootbedrijf van Rabobank International. Die doet op haar beurt weer zaken met de landelijke GroenRijk- organisatie in Boskoop. Franchiseformule GroenRijk wordt beheerd door Garden Retail Services, de grootste tuincentraorganisatie van Nederland, waarbij zo'n 300 tuincentra uit Nederland en België zijn aangesloten. Daarvan voeren er 47 de naam GroenRijk. GRS als bedrijf heeft z'n eigen 'huisbankier': Rabobank Rijnstreek in Alphen aan de Rijn. De formuleorganisatie op het GRS-hoofdkantoor in Boskoop zorgt voor professionalisering, zoekt de beste leveranciers en versterkt strategie en formule. Daarnaast biedt GRS de GroenRijk-tuincentra diensten op het gebied van advies, marketing en financiën. Zakendoen met tuincentra vergt kennis van de cycli die deze bedrijven doormaken, maar ook van branchespeci- fieke prestatie-indicatoren: de omzet per vierkante meter en per werknemer, de omzetsnelheid, de marge. Binnen Rabobank is die kennis gebundeld bij ZA. Ary-Jan Boer is senior relatiemanager bij het team ZA en specialist op het gebied van franchiseconcepten, onder meer bij tuincentra. Hij en zijn collega's volgen de marktontwikkelingen van de hun toevertrouwde branches op de voet: "We volgen de trends, bezoeken beurzen, lezen de vakbladen en weten wat er in het wereldje speelt." Transformatie Volgens Kees van Leijsen ging Rabobank Amerstreek als kredietverstrekker niet over één nacht ijs: "Aanvankelijk aarzelde de bank, maar toen we bewezen dat we de oude locatie konden verkopen als bouwgrond, kregen we het voordeel van de twijfel, in de vorm van een achtergestelde lening. Je weet dan: als je een paar ton overschrijdt, hoef je niet meer aan te kloppen. De neiging is dan groot dat uit te leggen als een gebrek aan vertrouwen. Maar BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2011 | | pagina 26