'De ambitie om te willen groeien in de grootzakelijke markt hebben we gezamenlijk afgesprokendaar spreken we elkaar dus op aan 10 vragen aan... Wat is de kern van die nieuwe campagne? "De nieuwe campagne zal de nadruk leggen op ons inter nationale netwerk, op de kwaliteiten en kennis die we op dat gebied ook in huis hebben. Daarnaast zullen we onze kennis meer gaan uitdragen, bijvoorbeeld tijdens seminars en congressen. We zullen zichtbaarder worden voor de buiten wereld. Soms zijn we iets te bescheiden." Wereldwijd ontwikkelt Rabobank zich tot de belang rijkste food agribank. Gaat Rabobank zich specifiek op die voor de Nederlandse economie zo belangrijke sector richten? "Nee, we willen ons in de volle breedte profileren. We hebben in een groot aantal belangrijke exportlanden volwaardige kantoren die onze Bedrijven-klanten in het Nederlands van dienstverlening kunnen voorzien. Daarnaast hebben we inter nationaal onze activiteiten als food agribank. Dat bijt elkaar niet. Het ligt in eikaars verlengde." De grootzakelijke markt vergt een andere benadering dan het MKB. Vindt u een cultuuromslag binnen de bank noodzakelijk? "Ik denk dat we voor de Nederlandse markt de voorkant zullen moeten versterken, bijvoorbeeld met nog betere financieel- logistieke oplossingen. Daar hebben we overigens al goede proposities. We zijn van oudsher gericht op het verstrekken van kredieten, dat zit diep geworteld in onze organisatie. Voor het marktleiderschap dat we ambiëren, zullen we gaan investeren in specialisten. We hebben enorm veel kennis in huis, maar ook het contracterend vermogen van onze medewerkers zal sterker moeten worden. We worden gezien als zeer betrouwbaar, maar scoren iets minder op het gebied van creativiteit en ondernemerschap. Dat zullen we verder ontwikkelen en ondersteunen bij onze accountmanagers." Is een lokale bank wel aantrekkelijk voor een groot zakelijke klant? Die doet misschien liever direct zaken met een kantoor op de Amsterdamse Zuidas. "De waardering voor het lokale is groot, ook bij de grootzake lijke klant. Je komt elkaar toch tegen, en het is belangrijk dat je lokaal aanwezig bent - ondanks de globalisering. Ik denk dat het daardoor juist belangrijk is om elkaar in levende lijve te ontmoeten." Maar zijn ze wel in staat om die nieuwe grote klanten binnen te halen? "We hebben natuurlijk echte salesmensen nodig. Maar die moeten wel in onze no-nonsense cultuur passen. Niet zelfgenoegzaam, nakomen watje belooft: dat is Rabobank. De laatste jaren is duidelijk geworden dat Rabobank een betrouwbare en consistente partner is, ook als het econo misch moeilijk is. De turbulentie in de wereld neemt toe, de onvoorspelbaarheid ook. Dan is een degelijke en betrouwbare financiële partner heel belangrijk. We hebben laten zien dat we bleven staan en dat is wat de markt vraagt. Ik voel dat ook als een grote verantwoordelijkheid. De helft van onder nemend Nederland zit bij ons, dat vraagt nogal wat. En het is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt, dat hebben ondernemers de afgelopen jaren wel gemerkt." Bij sommige lokale banken bestaat de zorg dat de centrale bank te sturend optreedt met betrekking tot de verovering van de grootzakelijke markt. Kunt u dat gevoel wegnemen? "De lokale banken bepalen samen met Rabobank Nederland het strategisch kader van de ontwikkeling van onze bank. De ambitie om te willen groeien in de grootzakelijke markt hebben we gezamenlijk afgesproken, daar spreken we elkaar dus op aan. We zijn vorig jaar samen tot de conclusie gekomen dat het groeitempo omhoog moest. Het feit dat je Rabobank boven je deur hebt hangen, vraagt wat van je dienstverlening. Het vereist een bepaalde kwaliteit, het schept wederzijds verplichtingen." Intussen zit de concurrentie niet stil. Hoe anticipeert u daar op? "We zien inderdaad dat onze concurrenten weer actiever zijn. We moeten uitgaan van onze eigen kracht. We zitten dicht op de markt, zijn consistent, aanspreekbaar en hebben goede producten. Het is belangrijk om niet nerveus te worden van de dingen die op korte termijn op ons afkomen. We moeten goed uitleggen waarom een oplossing een bepaalde prijs heeft, dat we faire prijzen voor onze goede dienstverlening in rekening brengen. We zijn geen schreeuwers. Dat past niet bij ons. Uiteindelijk is immers ook de menselijke maat bepalend: onze eigen mensen, de bank die we willen zijn. Dat maakt het verschil. Daar heb ik alle vertrouwen in." BANK IN BEWEGING 19

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2011 | | pagina 19