Tien vragen aan Rabobank wil ook in de grootzakelijke markt een leidende rol spelen. Het streven is dat over drie jaar een derde van de grote Nederlandse ondernemingen Rabobank als huisbankier heeft. Tekst: Arne van der Wal Fotografie: Merlijn Doomernik Naam: Paul Dirken (56) Functie: directeur van het directoraat Bedrijven van Rabobank Nederland en gasthoofdredacteur van dit nummer Bank in Beweging Naar 32 procent marktaandeel, in drie jaar tijd. Dat klinkt als een zeer ambitieus plan. "Jazeker, dat is het ook. Maar zo'n duidelijke ambitie werkt inspirerend. De grootzakelijke markt is belangrijk voor ons. We willen in dat marktsegment niet alleen een rol spelen als kredietverlener, maar onze gehele dienstverlening koppelen aan het betalingsverkeer. Met een derde marktaandeel aan de bovenkant van de markt tel je echt mee. Dan ben je leider, en dat is wat we willen zijn. Natuurlijk is het uitdagend om dat in drie jaar te doen. Maar in aantallen bedrijven valt het mee. Het gaat in deze markt in totaal om 12.000 bedrijven. We willen de komende drie jaar jaarlijks van zo'n 250 nieuwe grootzakelijke klanten huisbankier worden. Dat zijn er twee per lokale bank. De achterdeur moet dan natuurlijk wel dicht blijven." Rabobank is van oudsher sterk lokaal georiënteerd, daar ligt ook de kracht van de bank. Maar is er voldoende kennis en competentie in huis om de grootzakelijke markt lokaal te benaderen? "Onze bank is decentraal ingericht. Onze klanten waarderen juist ons lokale karakter. We zitten dicht op de klant, dicht op de markt, we weten precies wat er gaande is. Op dat gebied zijn we onverslaanbaar: En wat we lokaal niet kunnen, vullen we centraal aan. Maar het initiatief komt altijd vanuit de lokale bank. Die voert de regie over haar markt. Specialismen die lokaal niet aanwezig zijn - en dat is de laatste jaren steeds minder het geval - vullen we centraal aan. Samenwerking is de sleutel in onze coöperatieve bank. Samen de specialismen optuigen om de lokale banken goed te kunnen bedienen. Dat doen we steeds beter." Grote bedrijven zijn van nature erg gericht op het buitenland. Op dat gebied is de reputatie van Rabobank minder. Hoe gaat u dat aanpakken? "Onze buitenlandreputatie mag inderdaad wel een boost hebben. Dat gebeurt met een prachtige campagne, gericht op de wholesale markt. Daar zetten we onze kwaliteiten nog eens helder neer. We onderschatten onszelf. We hebben een netwerk in 48 landen, met ruim 600 kantoren en 20.000 medewerkers in het buitenland. Dat associeert de klant nog niet zo snel met Rabobank. Maar ik durf te zeggen dat wij de Nederlandse bank zijn met het beste buitenlandse netwerk. Het is aan ons om dat onze lokale banken en vooral de klanten te laten weten." 18 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2011 | | pagina 18