BUSINESS CASE Bols X X 35 a» ■v co Lucas Bols werd opgericht in 1575. De producten van de oudste nog bestaande stokerij ter wereld zijn nu verkrijgbaar in 110 landen. De omzet bedraagt rond de 100 miljoen euro per jaar. Sinds 2000 maakte Lucas Bols deel uit van het Franse drankenconcern Rémy Cointreau. In 2006 hielp Rabobank als sole mandated lead arranger RvB-lid Huub van Doorne om een management buy-out te financieren. Met de overname was een bedrag gemoeid van 210 miljoen euro. Van Doorne en zijn collega's kozen Rabobank als partner voor Lucas Bols vanwege het omvangrijke internationale netwerk en de grondige kennis van de food agribusiness. "Het goede van Rabobank", zegt Van Doorne, "is dat ze hun kennis van de bedrijfstak hebben kunnen gebruiken. En ik had waardering voor hun motivatie, de wil om het een succes te maken." Meer weten over Lucas Bols? Kijk op www.houseofbols.nl. waardering krijgen. Het uitwisselen van getalenteerde medewerkers tussen de verschillende groepsonderdelen en het openstellen van specifieke opleidingen voor medewerkers van zowel Rabobank International als de lokale banken moet de doorstroming en de onderlinge samenwerking versterken. Eveneens onder de noemer Cultuur vallen maatregelen als het zwaarder wegen van commerciële vaardigheden en ervaring met corporate banking bij nieuwe medewerkers, het doorontwikkelen van een certificeringstraject voor bestaande medewerkers en het vergroten van de senior betrokkenheid in het klantcontact. Capaciteit De ambitie om in de grootzakelijke markt een substantiële groei te realiseren vraagt ook om een investering in capaciteit. Die capaciteitsvergroting rust op drie pijlers: medewerkers, producten, en systemen. Het aantal gekwalificeerde medewerkers bij de lokale banken wordt vergroot, enerzijds door te investeren in het kennisniveau van huidige medewerkers en anderzijds door externe werving en selectie met behulp van de campagne Grootzakelijke Bankiers. Twee programma's, Bedrijvenbank en Betalingsverkeer 2015, moeten de afstemming optimaliseren van het productassortiment en de achterliggende systemen op de behoeften van grootzakelijke klanten. Checks Om de verschillende plannen niet alleen te kunnen uitvoeren maar ze ook te kunnen beoordelen op daadwerkelijke resultaten, voorziet het strategisch aanvalsplan in een aantal checks. Die vormen de vierde C. Om per lokale bank de commerciële prestaties op 14 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2011 | | pagina 14