De marktpositie veroveren die bij ons trackrecord hoort' Groeien naar een aandeel van ruim 30 procent in de grootzakelijke markt. Dat is de ambitie van Rabobank voor 2013. Grootbedrijf, het directoraat Bedrijven en de lokale banken zetten de aanval in op basis van 5 C's: Client focus, Cultuur, Capaciteit, Checks en Communicatie. Tekst: Pierre Spaninks Beeld: Maurice Johan Het grootste internationale netwerk van alle Nederlandse banken. Bankier voor de complete top 100 van het Nederlandse bedrijfsleven. De nummer 1 in fusies en overnames, gesyndiceerde leningen, exportfinanciering, aandelenemissies... Dat zijn wapenfeiten die er niet om liegen en die tekenend zijn voor de positie van de Rabobank in de grootzakelijke markt. Ook de klanttevredenheid over de Rabobank is de hoogste in de markt. Ondernemers zijn erg positief over de kennis, de producten en de betrouwbaarheid van Rabobank. En als grote bedrijven een nieuw product of een nieuwe dienst overwegen staat Rabobank altijd hoog op de shortlist. Bij zes van de negen belangrijkste producten in de wholesale markt is Rabobank de benchmark. Alles bij elkaar levert dat een goede uitgangspositie op om in de interessante markt van bedrijven met 10 tot 250 miljoen euro omzet per jaar een groter marktaandeel te veroveren. Zeker in een tijd waarin veel ondernemers op zoek zijn naar een solide Nederlandse bank. Duurzaam marktleiderschap Een sterkere nadruk op de grootzakelijke markt is een van de pijlers van het Strategisch Kader zoals dat vorig jaar opnieuw is vastgesteld. De Rabobank heeft het trackrecord, de capaciteiten en de ambitie om de leidende wholesale bank te worden. Dat betekent voor de komende jaren dat alles op alles wordt gezet om nieuwe bedrijven binnen te halen en de relatie verder te verdiepen waar die al bestaat, zodat Rabobank zich voor deze bedrijven met recht 'huisbankier' mag noemen. Het uiteindelijke doel is een duurzaam marktleiderschap te realiseren in de grootzakelijke markt. 'Duurzaam' wil daarbij zeggen: op een gedegen en betrouwbare manier, waarbij het langetermijnbelang van de klant altijd voorop staat, in overeenstemming met de coöperatieve kernwaarden van Rabobank. Maar uiteraard wel op een manier die de financiële soliditeit niet in gevaar brengt. Marktleiderschap betekent zowel in kwalitatieve zin (met Rabobank als 'number 1 bank of choice') als kwantitatieve zin (met het grootste TNS NIPO marktaandeel). Over de interne rolverdeling bestaat na de Centrale Kring Vergadering van maart ook geen enkel misverstand meer. Het motto 'voor en door de lokale Rabobanken' houdt in dat de lokale banken zelf hun ambities voor de grootzakelijke markt formuleren en bij de realisering daarvan kunnen terugvallen op de kennis en ervaring op het gebied van de grootzakelijke markt bij Grootbedrijf, een onderdeel van Rabobank International. Twee segmenten Met het oog op de klantbediening worden binnen wholesale banking twee segmenten onderscheiden. Het segment dat door lokale banken wordt bediend in samenwerking met de regioteams van Grootbedrijf, betreft bedrijven en instellingen met een jaaromzet tussen de 10 en 250 miljoen euro. De lokale bank is voor deze bedrijven relatiebeheerder en verzorgt de volledige dienstverlening. 10 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2011 | | pagina 10