Si
Van buiten
naar binnen
redactioneel
COLOFON
Rabobank Nederland
Wilbert van den Bosch
Ronald Korpershoek
Bert Mertens
Fokkeline Padmos
Ugur Pekdemir
Peter Sluis
Joop Spijker
TonnyTriezenberg
Readershouse Brand Media, Amsterdam
Hoofdredactie
HansVerstraaten
Bureauredactie
Eva Schravesande
Redactie
Chris Abbenhuis, Floris Dogterom, Joke Mooij,
Frits Oevering, Leo Alexander Schlangen,
Pierre Spaninks, Rob Willemse, Cora Woudstra
Fotografie/illustraties
Roos de Bolster, Rhonald Blommestijn,
Merlijn Doomernik, Olaf Hartong,
Leendert Masselink, Frank Ruiter,
Uitgeverij 12 Provinciën, Edwin Walvisch
Projectmanagement
IJda Ockers
Accountmanagement
Kim Hedwig
Productie
Carl Coenraad
Vormgeving
Nicky Schouten
Lithografie
Projectcolor, Hoofddorp
Drukwerkbegeleiding
vdbj_ print support, Bloemendaal
Druk
Roto Smeets Grafiservices
Rabobank Nederland
Bank in Beweging
Postbus 17100,3500 HG Utrecht
o.v.v. interne adrescode UCB 532
telefoon: 030-21 65 010
fax:030-21 61 916
Abonnementen
Indien u vragen heeft over de distributie van Bank in
Beweging of meer exemplaren wilt ontvangen dan kunt u
e-mailen naar: bankinbeweging@rn.rabobank.nl.
MIX
V «u»' Papier van
verantwoorde herkomst
ucr1
www.fsc.org FSC C014400
Ook in deze uitgave van Bank in Beweging staan weer een aantal artikelen waarin door leden
gekozen commissarissen aan het woord zijn. We staan er vaak niet meer bij stil dat juist de
dialoog tussen gekozenen en professionals de kracht van deze organisatie is. Op die manier
wordt bewaakt dat het bankbedrijfde belangen behartigt van haar leden en klanten.
De Rabobank past zich voortdurend aan, aan de veranderde klantbehoefte en aan de
veranderende maatschappij. Het is boeiend te lezen en te horen hoe deze dialoog is
gevoerd en hoe de organisatie zich heeft aangepast. Dat kan ook niet anders, omdat het
voeren van die dialoog statutair is verankerd. Belangrijk is echter ook vast te stellen wat niet
is veranderd: de doelstelling en de ledenzeggenschap. De leden bewaken de doelstelling;
hun belang. Wanneer de leden voelen - en dat kan soms wel even duren - dat de bank en
zijn leiding een eigenbelang nastreven, laten zij duidelijk van zich horen.
Het risico dat de bank een eigenbelang gaat nastreven is voortdurend aanwezig.
Zijn er tekenen om dat risico voortijdig te onderkennen? Zijn er voldoende
risicobeheersmaatregelen?
Een signaal is dat doel en middel worden omgekeerd. Winst lijkt dan wel doel te worden en
de klant het middel om dat doel te bereiken. In onze interne verantwoording en presentatie
naar de buitenwereld is dat soms zichtbaar. Dan worden uitsluitend de financiële resultaten
van het bankbedrijf getoond. Vergeten wordt om te vermelden hoe het met de realisering
van de doelstelling - het dienen van het klantbelang - is gesteld.
Wat de klanttevredenheidscijfers zijn, het marktaandeel, de ontwikkeling, de product en
service innovaties etc.
Hoe kan onze organisatie op het rechte pad blijven, een rechte voor blijven trekken?
Op de eerste plaats door de zeggenschap en invloed van de leden te handhaven en serieus
te nemen. Omdat leden geen eigendomsbelang hebben, kunnen zij zich uitsluitend richten
op hun belang als klant en dat is met name continuïteit van de belangenbehartiger.
Een tweede baken voor de rechte voor is de triple A-kwalificatie. Het is de hoogste graad
van vertrouwen die publiekelijk aan banken kan worden toevertrouwd. De instituten die
deze kwalificaties vaststellen letten niet alleen op de financiële resultaten, maar ook op de
koers en koersvastheid van de bank.
Een derde manier om te vermijden dat de bank afwijkt van haar doel is om in het bedrijf
vrijdenkers te koesteren en hun een serieuze positie te geven. Het vraagt misschien wat
tegennatuurlijk gedrag van de leiding om tegenkrachten te organiseren. Maar het maakt de
organisatie uiteindelijk veel krachtiger.
Bert Mertens
Directeur Coöperatie en Bestuur AB
Reageren? Mail naar bankinbeweging@rn.rabobank.nl
Rabobank