Team Public Affairs in de food agrisector
tswt»?
k
Gilles Boumeestei
Global Head F&A
Coverage.RI
WimThus
Afdelingsdirecteur
Veehouderij, RN
Dirk Duijzer
Directeur F&A
Nederland, RN
Bert van Wanrooij
Floofd F&A Business
Support, RN
Rabobank is in Nederland, maar ook steeds meer
internationaal, de toonaangevende bank voor de
food agrisector. Wat betekent dat Rabobank op
velerlei wijze betrokken is bij de vele uitdagingen
van de agrarische sector, met een scala van
medewerkers en afdelingen die zich hier dagelijks
mee bezighouden.
Wanneer kan het gezamenlijke werk van deze mensen
geslaagd worden genoemd?
Bert van Wanrooij:"We zien dat er binnen de bank veel gebeurt
op verschillende food agriniveaus. Maar de onderlinge informatie
en afstemming kunnen we verbeteren. Als dat al voor de interne
werkorganisatie vanuit Utrecht geldt, dan zeker ook voor onze
collega's bij de lokale banken, en al helemaal voor onze bestuurders
in de diverse gremia. Allemaal belangrijk in het vormen en uitdragen
van onze identiteit. Daarbij dienen we ons te realiseren dat food
agri, bijvoorbeeld in termen van voedselkwaliteit, steeds meer
een maatschappelijk thema wordt. Dat betekent dat we als bank
een verantwoordelijkheid hebben jegens de volle breedte van
de maatschappij. Dat begint bij ons eigen bewustzijn: door intern
beter samen te werken, elkaar te informeren, door de discussies
aan te gaan. Als we over een jaar terugkijken, dan zouden we op
die gebieden initiatieven en concrete voorbeelden moeten kunnen
ophalen waar Rabobank zich in herkent."
Is de visie van Rabobank op de F&A-sector voldoende bekend
bij de buitenwacht?
Vincent Pijpers: "Rabobank kan bogen op een uitstekende reputatie
en een erkend onderscheidend imago als kennisgedreven F&A-bank.
Dat is in de binnenwereld van de diverse F&A-sectoren en -ketens
uiteraard sterker dan bij het grote publiek. Onze visie op belangrijke
ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van voedselveiligheid
en voedselzekerheid, is zeker voor de buitenwacht nog onderbelicht.
Mede op basis van de strategische keuzes die de bank daarin
wil maken, kunnen we op het fundament van onze reputatie en
ijzersterke merkpositionering nog de nodige meters maken."
Rabobank weet heel veel van de F&A-sector. Maar wordt deze
kennis voldoende gedeeld?
Carel van der Hamsvoort: "Kennis delen is relatief eenvoudig
24 BANK IN BEWEGING