Zoektocht met Succes
!ter Werther,
en Spa Etten-Leur
TOERIST IN VERVOERING
"Ik zit hier op 25
kilometer van de
Biesbosch.Toch stuur
ik een hotelgast er
nooit naartoe, omdat ik
er niet op kan rekenen
dat hij zijn weg terug
vindt. Het openbaar
vervoer in de regio is
slecht. In het kader van
de Zoektocht loopt er
nu een aanvraag voor
een onderzoek voor
de verbetering van
het OV. De Rabobank
is de enige bank die
vanuit een construc
tieve gedachte kansen
creëert voor haar
klanten. Chapeau!"
DELTA LEVEN
"De toeristische
mogelijkheden hier
zijn over het algemeen
kleinschalig van
karakter. Zo'n 30 onder
nemers hebben nu de
krachten gebundeld
om hun producten als
één merk in de markt
te zetten."
'Samenwerken met leden aan de kwaliteiten van het werkgebied'. Vanuit die gedachte lanceerden de Rabobanken in het zuidwesten
van het land het project Zoektocht naar Succes, een initiatief om de regionale economie een flinke impuls te geven. De eerste
resultaten zijn veelbelovend.
De gebiedsanalyse heet'Pieken in de Delta', een nota van het ministerie van
Economische Zaken die vier economische speerpunten beschrijft. In 2009
organiseerden de 13 Rabobanken van de Kring Zuidwest-Nederland een
startconferentie over die nota van EZ.
Zo werd de Zoektocht naar Succes geboren, een 'aanjaagproject'om
innovatie en ontwikkeling binnen een bepaalde sector te bevorderen. De
keus viel als eerste op de sector horeca, toerisme en recreatie. Logisch,
want de Zeeuwse en West-Brabantse delta hebben veel toeristisch poten
tieel, dat echter niet ten volle benut wordt. Dat laatste is vooral te wijten
aan de versnippering binnen de sector, waar honderden ondernemers zich
vaak op een eilandje bevinden.
De Zoektocht naar Succes wil daar een eind aan maken en doet dat door
themagroepen te vormen. Gefinancierd door het coöperatief dividend
van de deelnemende banken zijn er drie themagroepen of'communities'
opgericht, waar circa 150 ondernemers en andere partijen aan deelnemen.
Daarnaast loopt er vanuit de Zoektocht een aantal regionale projecten.
Drie communities
In de groep Waterbeleving werken ondernemers samen om onder meer
een integrale Waterkalender te realiseren, waarbij de DeltaWeek-zeilwed-
strijden als centrale trekker kunnen fungeren. De ondernemers van de Delta
Leven-community streven ernaar om hun producten gebundeld te kunnen
aanbieden, bijvoorbeeld via een portal op internet. Geïnspireerd door de
HSL-shuttle wil 'Toerist in Vervoering', tenslotte, het vervoer in de regio verbe
teren, zodat toeristen meer activiteiten gaan ondernemen.
JaapWielaart, directievoorzitter van de Rabobank Walcheren/Noord-
Beveland en namens de Kring projectdirecteur Zoektocht naar Succes: "De
Zoektocht is primair een maatschappelijk project. Daarnaast hoopt Rabobank
natuurlijk op meer goodwill bij de ondernemers en de daaruit voort
vloeiende bancaire business."