interview
'We moeten voeling
houden met wat er speelt.
Wij zijn het aan onze
stand als geëngageerde
onderneming verplicht'
we in eigen land nog kunnen groeien. Met name bij de 11.000
ondernemingen, vaak familiebedrijven, die een omzet hebben
tot 250 miljoen euro. De lokale banken gaan er, veelal samen met
de regioteams, de komende jaren vol in om die bedrijven binnen
te halen. Uiteindelijk vind ik dat Rabobank het aan haar stand
verplicht is om ook daar het marktleiderschap te claimen."
Een andere topprioriteit zal funding zijn. Moerland: "In het
kader van Basel 3 moeten we alles op alles zetten om onze
fundingratio te verhogen. De komende jaren hebben we enkele
tientallen miljarden extra geld nodig. Dat betekent enerzijds dat
we creatief op zoek moeten naar nieuwe bronnen, bijvoorbeeld
in de buitenlandse spaarmarkt. En aan de andere kant moeten
we de grote fundingslurpers binnen de groep eens goed tegen het
licht houden."
Volgens Moerland heeft de coöperatie zijn bestaansgrond de
afgelopen jaren meer dan eens bewezen. Hij ziet dan ook uit
naar 2012, het jaar dat door de VN is uitgeroepen tot Jaar van
de Coöperatie. "Dat wordt een 'jubeljaar' waarin we, verwacht
ik, veel aandacht gaan schenken aan het versterken van onze
coöperatieve identiteit in het buitenland. En in eigen land
willen we onder meer onze kennis en ervaring delen met andere
sectoren - van het onderwijs en de woningbouw tot de zorg - die
zich willen omvormen naar een coöperatieve organisatievorm."
De coöperatie is springlevend en blijft zich voortdurend
vernieuwen, aldus de bestuursvoorzitter. "Neem nu het nieuwe
bestuursmodel waar veel banken op overgaan. In dit Rabo-
model ligt de nadruk op de dialoog met onze stakeholders,
met onze leden, met de lokale gemeenschap. Dat gebeurt langs
verschillende wegen. Via gesprekken met individuele klanten, via
de ledenraden die ons voorzien van gevraagde en ongevraagde
adviezen, via de ledenbijeenkomsten of via themagroepen. En
zeker ook via de raden van commissarissen die vanuit hun eigen
netwerken maatschappelijke tendensen kunnen signaleren.
Want die externe oriëntatie is een van de wezenskenmerken van
de coöperatie. We moeten voeling houden met wat er speelt en
waar mogelijk ons steentje bijdragen aan oplossingen, of het
nu gaat over de vergrijzing op het platteland, de problematiek
van de intensieve veehouderij of de verduurzaming van de
voedselketens. Wij zijn het aan onze stand als geëngageerde
onderneming verplicht."
BANK IN BEWEGING 11