Rabobank Centraal Twente: Virtueel service punt Omgaan met geld best practice met, voor jonge leden Rabobank Centraal Twente helpt studenten van het ROC van Twente zich voor te bereiden op het werkende leven onder het motto 'Move your skills'. Op de locatie van het ROC in Hengelo heeft de bank een gezamenlijke ruimte met een boekhandel en een verkeersschool. De Rabobank-shop heeft de beschikking over een virtueel servicepunt, een pinautomaat en een plek om te internetbankieren. Studenten doen er praktijkervaring op, bijvoorbeeld door zelf een evenement te organiseren of door sollicitatiegesprekken te oefenen met medewerkers van de bank of mensen uit het bedrijfsleven. Buiten schooluren kunnen de studenten aan de slag via de speciale website Moveyourskills.nl. Ook biedt de bank stageplaatsen. Het concept sluit aan bij de visie van het ROC, waarin samenwerking met bedrijven een belangrijke plaats inneemt. Alles is verankerd in het onderwijsprogramma en levert studiepunten op. "Wij doen dit niet om er klanten aan over te houden", benadrukt directievoorzitter Maarten Vonk van Rabobank Centraal Twente. "Daar zijn effectievere manieren voor. Dit gaat om Dichtbij, betrokken en professioneel. Het middelbaar beroepsonderwijs is maatschappelijk minstens zo belangrijk als de universiteiten en hogescholen. Als je het al wilt hebben over het rendement voor de bank, dan is het dat je zo de leefwereld van jongeren beter leert kennen, zodat je hen als ze ooit klant worden beter kunt bedienen." Een vergelijkbaar programma loopt bij de Rabobanken Leiden, Leiderdorp en Oegstgeest. Deze zomer is er een evaluatie van 'Move your skills'. Maarten Vonk heeft er alle vertrouwen in. Leden van de jongerenraad van Rabobank Goeree- Overflakkee geven op middelbare scholen les over omgaan met geld. Inmiddels is het project ingekaderd in het landelijke Rabobank-programma Baas over eigen geld, maar het idee komt voort uit een sponsorverzoek aan de bank in Middelharnis. "Een HBO-studente had een scriptie geschreven over het leengedrag van jongeren", vertelt coöperatieadviseur Jan Verhage. "Zij heeft daar bij ons een verhaal over gehouden. De jongerenraad was enthousiast en is ermee naar drie BANK IN BEWEGING 9

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 9