De V t Sparen toen en nu De Zuidelijke Baronie smaakt uitstekend -a smaak, ïwani De Earoniej Rabo blijft meest geliefde werkgever IN DE PERS Een receptenboek om de nasmaak van het zeer ge slaagde culinaire en culturele weekeinde De Smaak van de Zuidelijke Baronie nog even vast te houden. Op initiatief van Rabobank vond in die streek, rondom de kernen Rucphen, Rijsbergen en Baarle- Nassau, het evenement De Smaak van de Zuidelijke Baronie plaats, op 28 en 29 mei. Telegraaf.nl, l juni 2010 Toen betalen nog gelijk stond aan het overhandigen van munten en bankbiljetten, bepaalde de inhoud van de portemonnee de dagelijkse uitgaven. Een lege beurs betekende geen aankopen meer tot de volgende loonbetaling of het aanspreken van spaargeld. Om de financiële onafhankelijkheid van mensen te vergroten, probeerden de boerenleenbanken de spaarzin te bevorderen. Door sparen groeide het bezit en beschikten spaarders over een financiële buffer voor onvoorziene omstandigheden of voor grotere aankopen, zo was de achterliggende gedachte van de boerenleenbanken. Om het sparen te vergemakkelijken gaven zij in de loop der tijd allerlei vormen van spaarpotten uit aan volwassenen en kinderen. De gevulde spaarpot werd bij de bank geleegd, de inhoud geteld en het gespaarde bedrag bijgeschreven op het spaarbankboekje. Beetje bij beetje groeide zo het bezit en beschikte men over het spreekwoordelijke appeltje voor de dorst. Na de Tweede Wereldoorlog deden de boerenleenbanken mee aan nationale jeugdspaaracties. Daarnaast organiseerden zij eigen spaaracties voor volwassenen én jongeren en verbreedden zij het collectief schoolsparen. Vanaf de jaren zestig kreeg de financiële educatie van jongeren vorm. In 1964 kwam CCB (Coöperatieve Centrale Boerenleenbank) met het leerboekje Tussen duim en wijsvinger, bestemd voor leerlingen tussen de 10 en 14 jaar. Het behandelde onderwerpen als betalen, sparen en lenen. In 1982 werd dit succesvolle lesmateriaal vervangen door de modernere spellendoos Van schelp tot cheque, bestemd voor kinderen op de basisschool. Spelenderwijs leren omgaan met geldzaken kreeg in 2009 een praktische, eigentijdse opvolging met de internetsite B.O.E.G. (Baas over eigen geld) bestemd voor jongeren tot 18 jaar. Hiermee wil de Rabobank jongeren helpen inzicht te krijgen in hun eigen (elektronische) inkomsten en uitgaven. Rood staan of sparen is een van de behandelde thema's. Beeld: B.O.E.G., maar ook dit spel is onderdeel van de RaboCanon. De medewerkers van Rabobank waren de spin in het web tijdens het evenement. Ad van Acht, algemeen directeur van Rabobank De Zuidelijke Baronie is razend enthousiast. "Met dit project hebben we de Zuidelijke Baronie als gebied op de kaart gezet. Economisch én toeristisch." Een klapper was het: ruim 9000 mensen deden mee aan de verschillende activiteiten die het smaakfestijn te bieden had. Het weekeinde haakte aan bij een landelijke smaakcampagne die het imago van de agrosector wil verbeteren en streekproducten onder de aandacht brengt. De aftrap was een receptenwedstrijd, die mede als doel had streekeigen producten in de schijnwerper te zetten. Lokale ingrediënten zoals aardbeien, asperges en Chaamse hoen waren goed vertegenwoordigd. Een aantal recepten is gebundeld in een boek, samen met culinaire tips, weetjes, interviews en een sfeerverslag van de activiteiten van het Smaakweekend. Informatie over het evenement en het kookboek staat op www.rabobank.nl/dzb 6 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 6