st van de bank detoek) gedane zaken Piet Bastiaansen is als directeui van Helicon Opleidingen nauw betrokken bij wat jongeren bezighoudt. Een interesse die hij eveneens breed uitdraagt binnen de raad van commissarissen bij Rabobank De Zuidelijke Baronie. "De jeugd bereik je niet met praatgroepen: je moet ze benaderen op een manier die past bij hun gedachtewereld." •K//M "Helicon Opleidingen is een MBO-opleidingscentrum voor groen onderwijs voor jongeren tussen de 17 en 23 jaar. De interactie is groot en dankzij de jongeren sta ik zelf ook midden in de maatschappij. Als commissaris bij Rabobank ben ik evengoed bezig met de jeugd. Toen ik in 2002 aantrad in deze functie kwam mijn kennis op dit gebied binnen de raad van commissarissen goed van pas. Ik ben blij dat de Stuurgroep Jongeren binnen onze bank de ruimte van de directie heeft gekregen om door een gespecialiseerd bureau onderzoek te laten verrichten naar hoe de leef- en belevingswereld in ons werkgebied eruitziet. Wat willen ze, wat vinden ze belangrijk, wat zijn hun waarden en normen? En waar sluiten die aan bij de waarden en normen van de bank? Want daar heb je de beste kans om echte verbindingen te leggen. De onderzoeksresultaten hebben ons de ogen geopend. Een belangrijke conclusie is dat wij als ouderen moeten stoppen met praten over jongeren, maar moeten praten mét jongeren. Leg contact. Laat jongeren zelf meedenken en meedoen. We denken dat we weten hoe we ze moeten benaderen en wat ze willen, maar dat blijkt geheel niet het geval. De wereld om ons heen verandert in een onvoorstelbaar tempo en is niet meer dezelfde als toen ik jong was. Dat zijn wij ons terdege gaan beseffen. Je ziet een duidelijke verschuiving van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd. Als je jongeren serieus neemt, met ze praat en - belangrijker nog - naar ze luistert en echt erbij betrekt, dan dring je tot ze door. Daarom hebben we binnen Rabobank niet alleen jongeren in de ledenraad zitten, maar zijn er ook medewerkers die als jongerenambassadeur fungeren. Zij bezoeken bijvoorbeeld lokale jongerenactiviteiten en laten zien dat de bank aandacht heeft voor jongeren. Maar ze helpen ook hun collega's om de dienstverlening beter op de wensen van jongeren af te stemmen en op hun specifieke wensen en behoeften in te spelen. Een nuttig leerproces. Hun ervaringen met jongeren staven de onderzoeksuitkomsten: praat met ze, vraag wat ze willen en vergeet de praatgroepen, want daar zit deze generatie niet op te wachten. De bank zien ze als pasjesfabriek. Daar ga je toch niet heen voor een hypotheek? Die link leggen ze gewoon niet, ook al sponsoren we al die jongerenclubs. Waar het de bank uiteindelijk om gaat, is dat de jongeren van nu ook straks klant zijn en blijven. Als schooldirecteur ben ik ook dagelijks bezig met het vraagstuk: hoe binden we jongeren aan ons? Met de uitkomsten van het onderzoek hebben we een sleutel gevonden die mogelijk tot succes leidt. Ik denk zelfs dat het wijsheid is om er als bank op termijn een fulltime functionaris voor aan te stellen. Er gaan generaties dood en er komen nieuwe bij: zo simpel is het. Stel je daarvoor open en zorg dat je in contact treedt met die nieuwe generaties om ze bij de bank te betrekken. Daar hangt de toekomst van onze bank immers mede vanaf." Wilt u ook deelnemen aan deze rubriek of wilt u reageren? Stuur dan een e-mail naar bankinbeweging@rn.rabobank.nl met een korte omschrijving van uw favoriete vrijetijdsbesteding of eigen bedrijf, vergezeld van uw telefoonnummer. Tekst en fotografie: Mike Raanhuis

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 36