st van de bank
detoek)
gedane zaken
Piet Bastiaansen is als directeui
van Helicon Opleidingen nauw
betrokken bij wat jongeren
bezighoudt. Een interesse
die hij eveneens breed
uitdraagt binnen de raad van
commissarissen bij Rabobank
De Zuidelijke Baronie. "De
jeugd bereik je niet met
praatgroepen: je moet ze
benaderen op een manier die
past bij hun gedachtewereld."
•K//M
"Helicon Opleidingen is een MBO-opleidingscentrum voor groen
onderwijs voor jongeren tussen de 17 en 23 jaar. De interactie is
groot en dankzij de jongeren sta ik zelf ook midden in de
maatschappij. Als commissaris bij Rabobank ben ik evengoed
bezig met de jeugd. Toen ik in 2002 aantrad in deze functie kwam
mijn kennis op dit gebied binnen de raad van commissarissen
goed van pas. Ik ben blij dat de Stuurgroep Jongeren binnen onze
bank de ruimte van de directie heeft gekregen om door een
gespecialiseerd bureau onderzoek te laten verrichten naar hoe de
leef- en belevingswereld in ons werkgebied eruitziet. Wat willen
ze, wat vinden ze belangrijk, wat zijn hun waarden en normen? En
waar sluiten die aan bij de waarden en normen van de bank? Want
daar heb je de beste kans om echte verbindingen te leggen.
De onderzoeksresultaten hebben ons de ogen geopend. Een
belangrijke conclusie is dat wij als ouderen moeten stoppen met
praten over jongeren, maar moeten praten mét jongeren. Leg
contact. Laat jongeren zelf meedenken en meedoen. We denken
dat we weten hoe we ze moeten benaderen en wat ze willen, maar
dat blijkt geheel niet het geval.
De wereld om ons heen verandert in een onvoorstelbaar tempo en
is niet meer dezelfde als toen ik jong was. Dat zijn wij ons terdege
gaan beseffen. Je ziet een duidelijke verschuiving van
aanbodgestuurd naar vraaggestuurd. Als je jongeren serieus
neemt, met ze praat en - belangrijker nog - naar ze luistert en echt
erbij betrekt, dan dring je tot ze door. Daarom hebben we binnen
Rabobank niet alleen jongeren in de ledenraad zitten, maar zijn er
ook medewerkers die als jongerenambassadeur
fungeren. Zij bezoeken bijvoorbeeld lokale jongerenactiviteiten
en laten zien dat de bank aandacht heeft voor jongeren. Maar ze
helpen ook hun collega's om de dienstverlening beter op de
wensen van jongeren af te stemmen en op hun specifieke wensen
en behoeften in te spelen. Een nuttig leerproces. Hun ervaringen
met jongeren staven de onderzoeksuitkomsten: praat met ze, vraag
wat ze willen en vergeet de praatgroepen, want daar zit deze
generatie niet op te wachten. De bank zien ze als pasjesfabriek.
Daar ga je toch niet heen voor een hypotheek? Die link leggen ze
gewoon niet, ook al sponsoren we al die jongerenclubs.
Waar het de bank uiteindelijk om gaat, is dat de jongeren van nu
ook straks klant zijn en blijven. Als schooldirecteur ben ik ook
dagelijks bezig met het vraagstuk: hoe binden we jongeren aan
ons? Met de uitkomsten van het onderzoek hebben we een sleutel
gevonden die mogelijk tot succes leidt. Ik denk zelfs dat het
wijsheid is om er als bank op termijn een fulltime functionaris
voor aan te stellen. Er gaan generaties dood en er komen nieuwe
bij: zo simpel is het. Stel je daarvoor open en zorg dat je in contact
treedt met die nieuwe generaties om ze bij de bank te betrekken.
Daar hangt de toekomst van onze bank immers mede vanaf."
Wilt u ook deelnemen aan deze rubriek of wilt u reageren?
Stuur dan een e-mail naar bankinbeweging@rn.rabobank.nl
met een korte omschrijving van uw favoriete vrijetijdsbesteding
of eigen bedrijf, vergezeld van uw telefoonnummer.
Tekst en fotografie: Mike Raanhuis