0 Herinrichting studiefinanciering C>IN rabo denktank Nederland heeft de ambitie een echte kenniseconomie te zijn. Hoger onderwijs zorgt voor een verspreiding van bestaande kennis en leert studenten vaardigheden waar die kenniseconomie om vraagt. Om het begrotingstekort van de Nederlandse overheid te beteugelen, stellen verschillende politieke partijen echter voor om te bezuinigen op de studiefinanciering. Ruth van de Belt van KEO licht toe. Een sociaal leenstelsel is een goed idee! Momenteel ontvangen alle studenten een basisbeurs en studenten met minder daadkrachtige ouders daarnaast een aanvullende beurs. Beide beurzen worden omgezet in een gift indien een student zijn studie binnen 10 jaar succesvol afrondt. PvdA, VVD en D66 zijn voorstander van het afschaffen van studiebeurzen en de introductie van een sociaal leenstelsel, waarbij de overheid een lening verstrekt die afgestudeerden moeten terugbetalen op het moment dat zij genoeg geld verdienen. Het huidige hogeronderwijsbeleid is gericht op het bevorderen van toegankelijkheid. Iedereen met voldoende intellectuele capaciteiten moet hoger onderwijs kunnen volgen. Door talende kapitaal- en verzekeringsmarkten kan dit zonder overheidsingrijpen niet worden gerealiseerd. Banken zijn doorgaans niet bereid studieleningen te verstrekken, terwijl de succesvolle voltooiing van een studie zowel het individu als de maatschappij rendement oplevert. Net als een bedrijfsinvestering. De onzekerheid rondom dit rendement is echter groot en een student kan tegenover een lening geen onderpand stellen, terwijl bedrijven hiertoe wel in staat zijn. Ook is er sprake van asymmetrische informatie: de student weet hoeveel moeite hij doet om de investering te laten renderen, maar de kredietgever niet. Studenten kunnen zich daarnaast niet verzekeren tegen het risico dat zij hun studie niet succesvol zullen afronden. Indien de overheid niet ingrijpt, zouden sommigen door de gebrekkige marktwerking wellicht afzien van een studie. De overheid probeert het marktfalen nu te ondervangen door studiebeurzen te verstrekken. Het verstrekken van studiebeurzen is echter geen efficiënte beleidsreactie om de toegankelijkheid te waarborgen. Ook studenten die hun eigen studie kunnen bekostigen, worden immers gesubsidieerd. Tevens wordt de gebrekkige werking van de verzekeringsmarkt hierdoor niet opgelost, want de risico's worden niet verkleind. De introductie van een sociaal leenstelsel is in dit opzicht efficiënter, terwijl de toegankelijkheid van hoger onderwijs hierdoor niet wordt beperkt. Elke student komt in aanmerking voor een lening. De introductie van een sociaal leenstelsel heeft mogelijk wel een negatieve invloed op de deelname aan hoger onderwijs. Dit hoeft echter niet erg te zijn. Als niet-getalenteerde of niet-gemotiveerde studenten hierdoor afzien van een studie is dat prima. Zij kosten de maatschappij alleen maar geld. De kans dat getalenteerde studenten afzien van een studie is zeer beperkt, aangezien zij profiteren van het afronden van een studie door een hoger loon. En ook de maatschappij profiteert door efficiënter hoger onderwijs. Een prima idee dus, zon sociaal leenstelsel! BANK IN BEWEGING 35

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 35