De jeugd en
de coöperatie
redactioneel
Rabobank
COLOFON
Rabobank Nederland
Bert Mertens
Wilbert van den Bosch
Sandra Bindi
Ronald Korpershoek
Fokkeline Padmos
Peter Sluis
Joop Spijker
TonnyTriezenberg
Readershouse Brand Media,
Amsterdam
Hoofdredactie
HansVerstraaten
Bureauredactie
Eva Schravesande
Redactie
Ruth van de Belt, Marek Debicki.Toine
van der Heijden, Joke Mooij, Guus
Peters, Leo Alexander Schlangen,
Pierre Spaninks, Mike Raanhuis
Fotografie/illustraties
Frank van Beek, Rhonald
Blommestijn, Lizzy Kalisvaart,
Leendert Masselink, Mike Raanhuis,
Ingmar Timmer
Projectmanagement
IJda Ockers
Accountmanagement
Kim Hedwig
Productie
Carl Coenraad
Vormgeving
Studio Robert Hengeveld
Lithografie
Projectcolor, Hoofddorp
Drukwerkbegeleiding
vdbj_ print support, Bloemendaal
Druk
Roto Smeets Grafiservices
Rabobank Nederland
Bank in Beweging
Postbus 17100, 3500 HG Utrecht
o.v.v. interne adrescode UCB 532
telefoon: 030 - 21 65 010
fax:030-21 61 916
Abonnementen
Indien u vragen heeft over de distributie van
Bank in Beweging of meer exemplaren wilt
ontvangen dan kunt u e-mailen naar:
bankinbewegingiarn.rabobank.nl
Sommigen maken zich zorgen over de toekomst van onze organisatie. De huidige
generatie jongeren toont volgens deze pessimisten geen belangstelling voor een lid
maatschap van of een lange betrokkenheid bij een coöperatie. Ook tijdens de jaarverga
dering bleek duidelijk dat de jongeren op het podium weinig tot niets op hadden met
banken en dat de coöperatie helemaal niets voor hen betekent.
Is die constatering wel zo vreemd en is het iets om je zorgen over te maken? Ik stelde
me de vraag of ik toen ik hun leeftijd had kon uitleggen wat een coöperatie, laat staan
wat een coöperatieve bank precies inhield. Nee, ik en ook mijn generatiegenoten
konden dat niet. En over 30 jaar zullen jongeren dat ook niet kunnen. Wel hebben zij
zelfs meer dan in het verleden uit eigen ervaring een mening over een bank. Ze nemen
immers op steeds jongere leeftijd regie over hun eigen bankzaken. Hun waardering of
afkeuring hangt in sterke mate af van commercials, marketingactiviteiten en informatie
op internet.
Het is eigenlijk zinloos om jongeren te vragen wat coöperatie voor hen betekent. Er zijn
uitzonderingen, maar de meeste hebben heel andere dingen in hun hoofd dan orga
nisatievormen. Het moet vooral leuk en gezellig zijn. Ook dat herken ik uit mijn jeugd.
Alleen de ons omringende wereld, de context volgens Spangenberg, is anders.
Vanouds krijgen burgers, klanten pas belangstelling voor het karakter van de bank - in
ons geval daarbij de coöperatie en het lidmaatschap - wanneer een zekere afhankelijk
heid of belang ontstaat. Dat is het geval bij het aangaan van een lening of krediet of
wanneer meer spaargeld of deposito's worden toevertrouwd. En vaak wordt het
lidmaatschap voor klanten interessanter of belangrijker wanneer men de rol van de
bank in de gemeenschap ervaart.
Dit alles wil niet zeggen dat wij geen aandacht aan jongeren zouden moeten besteden.
Integendeel. Op de eerste plaats moeten wij onze producten en diensten voor jongeren
met 'unique solutions' aanbieden.
Onze organisatie heeft tot doel dienstbaar te zijn aan klanten en het collectief van
klanten. Vanuit deze doelstelling is het onze opdracht te blijven zoeken naar wat de
belangen van jongeren nu en straks zijn en waar hun belangstellingen liggen. Hoe
streven zij die na, individueel en welke samen met anderen, hoe groeperen, organiseren
zij zich, hoe communiceren zij en hoe besluiten zij? Als onze organisatie zich op deze
vragen richt en een voortdurende dialoog tot stand brengt, ontstaan nieuwe ideeën en
oplossingen.
Ik zie niet in waarom die verbinding tussen mensen, die al 110 jaar de kracht van onze
organisatie is, nu in een generatie zou verdwijnen.
Men moet er wel in geloven, anders wordt het niets.
Bert Mertens
Directeur Coöperatie en Bestuur AB
Reageren?Mail naar bankinbeweging@rn.rabobank.nl
Mixed Sources
Productgroep uit goed beheerde bossen
en andere gecontroleerde bronnen.
www.fsc.org Certno.SCS-COC-00812
O 1996 Forest Stewardship Council