De jeugd en de coöperatie redactioneel Rabobank COLOFON Rabobank Nederland Bert Mertens Wilbert van den Bosch Sandra Bindi Ronald Korpershoek Fokkeline Padmos Peter Sluis Joop Spijker TonnyTriezenberg Readershouse Brand Media, Amsterdam Hoofdredactie HansVerstraaten Bureauredactie Eva Schravesande Redactie Ruth van de Belt, Marek Debicki.Toine van der Heijden, Joke Mooij, Guus Peters, Leo Alexander Schlangen, Pierre Spaninks, Mike Raanhuis Fotografie/illustraties Frank van Beek, Rhonald Blommestijn, Lizzy Kalisvaart, Leendert Masselink, Mike Raanhuis, Ingmar Timmer Projectmanagement IJda Ockers Accountmanagement Kim Hedwig Productie Carl Coenraad Vormgeving Studio Robert Hengeveld Lithografie Projectcolor, Hoofddorp Drukwerkbegeleiding vdbj_ print support, Bloemendaal Druk Roto Smeets Grafiservices Rabobank Nederland Bank in Beweging Postbus 17100, 3500 HG Utrecht o.v.v. interne adrescode UCB 532 telefoon: 030 - 21 65 010 fax:030-21 61 916 Abonnementen Indien u vragen heeft over de distributie van Bank in Beweging of meer exemplaren wilt ontvangen dan kunt u e-mailen naar: bankinbewegingiarn.rabobank.nl Sommigen maken zich zorgen over de toekomst van onze organisatie. De huidige generatie jongeren toont volgens deze pessimisten geen belangstelling voor een lid maatschap van of een lange betrokkenheid bij een coöperatie. Ook tijdens de jaarverga dering bleek duidelijk dat de jongeren op het podium weinig tot niets op hadden met banken en dat de coöperatie helemaal niets voor hen betekent. Is die constatering wel zo vreemd en is het iets om je zorgen over te maken? Ik stelde me de vraag of ik toen ik hun leeftijd had kon uitleggen wat een coöperatie, laat staan wat een coöperatieve bank precies inhield. Nee, ik en ook mijn generatiegenoten konden dat niet. En over 30 jaar zullen jongeren dat ook niet kunnen. Wel hebben zij zelfs meer dan in het verleden uit eigen ervaring een mening over een bank. Ze nemen immers op steeds jongere leeftijd regie over hun eigen bankzaken. Hun waardering of afkeuring hangt in sterke mate af van commercials, marketingactiviteiten en informatie op internet. Het is eigenlijk zinloos om jongeren te vragen wat coöperatie voor hen betekent. Er zijn uitzonderingen, maar de meeste hebben heel andere dingen in hun hoofd dan orga nisatievormen. Het moet vooral leuk en gezellig zijn. Ook dat herken ik uit mijn jeugd. Alleen de ons omringende wereld, de context volgens Spangenberg, is anders. Vanouds krijgen burgers, klanten pas belangstelling voor het karakter van de bank - in ons geval daarbij de coöperatie en het lidmaatschap - wanneer een zekere afhankelijk heid of belang ontstaat. Dat is het geval bij het aangaan van een lening of krediet of wanneer meer spaargeld of deposito's worden toevertrouwd. En vaak wordt het lidmaatschap voor klanten interessanter of belangrijker wanneer men de rol van de bank in de gemeenschap ervaart. Dit alles wil niet zeggen dat wij geen aandacht aan jongeren zouden moeten besteden. Integendeel. Op de eerste plaats moeten wij onze producten en diensten voor jongeren met 'unique solutions' aanbieden. Onze organisatie heeft tot doel dienstbaar te zijn aan klanten en het collectief van klanten. Vanuit deze doelstelling is het onze opdracht te blijven zoeken naar wat de belangen van jongeren nu en straks zijn en waar hun belangstellingen liggen. Hoe streven zij die na, individueel en welke samen met anderen, hoe groeperen, organiseren zij zich, hoe communiceren zij en hoe besluiten zij? Als onze organisatie zich op deze vragen richt en een voortdurende dialoog tot stand brengt, ontstaan nieuwe ideeën en oplossingen. Ik zie niet in waarom die verbinding tussen mensen, die al 110 jaar de kracht van onze organisatie is, nu in een generatie zou verdwijnen. Men moet er wel in geloven, anders wordt het niets. Bert Mertens Directeur Coöperatie en Bestuur AB Reageren?Mail naar bankinbeweging@rn.rabobank.nl Mixed Sources Productgroep uit goed beheerde bossen en andere gecontroleerde bronnen. www.fsc.org Certno.SCS-COC-00812 O 1996 Forest Stewardship Council

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 2