Vroeger moest je als kind sparen, in deze consumptiemaatschappij moeten kinderen vooral leren hoe ze moeten uitgeven achtergrond Studenten Uitgave per maand Leeftijd Uitgave Leeftijd Uitgave 12 €52 15 €104 13 €52 16 €154 14 €72 17 €164 Tot hun 15de geven meisjes evenveel uit als jongens. Onder oudere scholieren geven jongens meer uit. van de Rabobank uitnodigen voor een les over geld. Esther Zimmerman: "Scholen vinden het ook leuk om een rondleiding op de bank te krijgen of een ouderavond te wijden aan het thema 'financieel opvoeden'." Volgens Zimmerman heeft inmiddels zo'n dertig procent van de basisscholen gebruikgemaakt van het leerpakket. "We gaan niet naar scholen om rekeningen te winnen", zegt Zimmerman. "We doen dat om kinderen met geld te leren omgaan. Daar ligt onze eerste verantwoordelijkheid." Met als bijkomend voordeel: "Jonge kinderen zijn de klanten van de toekomst." Virtuele wereld Sinds oktober 2009 heeft het directoraat Particulieren www.baasovereigengeld.nl in de lucht, kortweg BOEG genoemd, en via alle lokale banken toegankelijk voor klanten. BOEG is er voor jongeren van 12-18. "Vanuit die groep kregen we het signaal: 'Neem ons serieus'. Ze zijn vaak te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Maar ze willen dat de bank hen als een serieuze gesprekspartner behandelt. Via BOEG kunnen ze binnen hun eigen belevingswereld hun eigen verantwoordelijkheid nemen door zelf te budgetteren en plannen te maken en te kijken hoe leeftijdsgenootjes het doen." Op dit moment trekt de site zo'n 1.000 bezoekers per week. "Vijf procent maakt inmiddels een plan", zegt Zimmerman. "We hebben onlangs de site vernieuwd. Jongeren kunnen via een forum met elkaar over geldzaken spreken, ze kunnen elkaar tips geven en zien hoeveel belgeld een leeftijdsgenootje krijgt." BOEG is een virtuele wereld. Rabobank zoekt ook buiten het internet contact met deze groep. Middelbare scholen kunnen bijvoorbeeld medewerkers van de Rabobank uitnodigen voor een gastles. Binnen de jongeren vormen de studenten een aparte doelgroep. Zij zijn zeer gesteld op hun autonomie. Bij het bestieren van geldzaken zijn hun ouders uit beeld. Esther Zimmerman: "Studenten willen niet dat een bank hun leert hoe ze moeten omgaan met geld. Wat zij belangrijk vinden is controle hebben, zelfstandig zijn. Dat is voor ons dan ook de ingang om met deze groep in contact te komen." Speciaal voor studenten ontwikkelde Rabobank het Studentenpracticum, een spel op internet dat de speler leert of hij of zij nog de controle heeft over zijn of haar geldzaken. Aan het huidige Studentenpracticum (3 t/m 24 juni) doen inmiddels 2.500 studenten mee. "De ervaring leert ons dat we de social media verder moeten onderzoeken en uitbreiden. Vooral deze groep jongeren is actief op Hyves en Facebook en twittert. Dat is voor ons nog een nieuw verhaal." De Rabobank is met 40 procent marktleider op de studentenmarkt en met 45 procent op de jongerenmarkt. "We hebben dus wat te verliezen", zegt Zimmerman. "Uit een enquête die we onlangs onder 150 jongeren hebben gehouden, bleek dat ze weinig binding met de bank voelen. Ze hadden het over 'Fatima' en 'oranjeblauw'. Ze zaten voornamelijk bij Rabobank vanwege hun ouders. Er is dus nog volop werk aan de winkel om jongeren het juiste gevoel voor Rabobank te geven." Zimmerman heeft zelf drie kinderen, in de leeftijd van 9, 6 en 3 jaar. Kunnen die al een beetje met geld omgaan? "Ik ben onlangs met zakgeld begonnen. En als je het aan eentje geeft, dan willen ze het allemaal", glimlacht ze. "De jongste geeft het meteen uit, terwijl de oudste probeert te sparen. Maar het onderwerp geld is een regelmatig terugkerend onderwerp aan onze keukentafel. En dat is goed! Vroeger moest je als kind sparen, maar in deze consumptiemaatschappij moeten kinderen vooral leren uitgeven. Ze moeten ook de kans krijgen om fouten te maken. Daar leer je van." BANK IN BEWEGING 29

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 29