Ouders krijgen de schuld Crisis deert jongeren niet Fundamentele keuze Gastlessen Jongeren hebben veel geld te besteden In totaal geven ze per jaar ruim 2,5 miljard uit. Jongeren hebben veel vaker schulden dan volwassenen. Veel jongeren kunnen de verleiding niet weerstaan om dure merkkleding en de nieuwste mobiele telefoon aan te schaffen. Het bijbehorende prijskaartje wordt echter vaak over het hoofd gezien. De kosten voor mobiel telefoneren kunnen oplopen tot vele honderden euro's per maand. "Zolang de jongeren nog thuis wonen, gaat het meestal goed", aldus Saskia Sol van het NIBUD. "Ze kunnen dan een flink bedrag per maand uitgeven aan leuke dingen." Als de jongeren echter op zichzelf gaan wonen, kan dit niet langer en moeten ze hun levensstijl aanpassen of geld gaan lenen. In de praktijk blijkt dat veel jonge mensen hun uitgavenpatroon niet willen veranderen en liever naar de bank stappen voor een lening of zich via postorderbedrijven en creditcards in de schulden steken. "Vaak leren ze niet van hun ouders hoe ze met geld om moeten gaan", aldus Saskia Sol. "En dan blijken er ineens een hoop vaste lasten te zijn waar jongeren geen raad mee weten." Top 5 uitgaven (12-18 jaar) Jongens Meisjes Kleding en schoenen Kleding en schoenen Snoep Snoep Alcohol Uitgaan Uitgaan Mobiele telefoon Mobiele telefoon Alcohol "Wij zijn het aan onze stand verplicht om dicht bij onze klanten en de maatschappij te staan. Maar dat er zo'n sterke wens onder ouders leefde, dat hadden we niet voorzien. In juridische zin beschermden we jongeren al. Iemand jonger dan 18 jaar kreeg en krijgt nog steeds geen lening. En we waren en zijn qua rood staan en pinlimieten een redelijk behoudende bank. Maar ouders vinden dat onze verantwoordelijkheden op dit vlak verder gaan. Aan die wens dienden we uiteraard gehoor te geven." Als handvest voor een actiever jongerenbeleid geldt de 'Visie op Particulieren 2009-2012', gestoeld op het gedachtegoed dat Rabobank nu en in de toekomst levenslang financieel partner wil zijn van zijn klanten. 'Van jong tot oud. Op alle momenten die er voor hen toe doen', valt erin te lezen. "Als dat je ambitie is, dan zul je die moeten waarmaken", zegt Esther Zimmerman. "Een belangrijk moment in het leven van een klant is bijvoorbeeld de komst van een kind. Maar ook dat een kind gaat studeren." Rabobank zet zich wat jongeren betreft over de hele lijn in. Van wieg tot studentenkamer, zou je kunnen zeggen. Zimmerman noemt dat een 'fundamentele keuze'. "Voor elke groep - pasgeborenen, jeugd, jongeren- en studentenmarkt - maken we programma's die zijn toegesneden op de omstandigheden en wensen die bij zo'n fase horen. Als je in grote lijnen naar de financiële relatie tussen kind en ouder kijkt dan zie je een afnemende beslissingsbevoegdheid van de ouder. Bij een kleuter worden de bankzaken geregeld door de ouders, een student wil zijn eigen keuzes kunnen maken. Daar zul je als bank rekening mee moeten houden in de manier waarop je deze groepen benadert." Jonge kinderen van groep 1 t/m 8 benadert de Rabobank via school. Speciaal voor deze leeftijdscategorie is er bijvoorbeeld een leerpakket samengesteld. En scholen kunnen ook een gastdocent De financiële crisis heeft weinig invloed op het uitgavenpatroon van jongeren. Ze besparen vrijwel niet op leuke dingen doen (slechts 6 procent) of op kleren kopen (9 procent). Slechts een vijfde van de Nederlandse jongeren van 15-19 jaar let meer op zijn geld door de crisis. De crisis houdt bijna de helft van de jongeren (49 procent) wel bezig. 39 procent stelt er zelf iets van te merken. Zij zien bijvoorbeeld dat hun ouders minder geld uitgeven (45 procent) of zijn bang dat hun ouders hun baan zullen verliezen (23 procent). De jongeren die iets merken van de crisis letten meer op hun geld (35 procent), kopen minder kleren (18 procent) en doen minder leuke dingen (15 procent). Bron: Markteffect 28 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 28