achtergrond Jongeren hebben de grootste problemen met hun geldzaken. Als maatschappelijk betrokken bank probeert Rabobank hen hiermee te helpen. Van gastlessen op basisscholen tot www.baasovereigengeld.nl en campagnes speciaal voor studenten. Verantwoordelijkheden Tekst: Leo Alexander Schlangen Illustraties: Rhonald Blommestijn De gat in de hand-generatie Steeds meer jongeren in Nederland vinden het moeilijk om met geld om te gaan. De cijfers van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (N1BUD) liegen er niet om: één op de drie jongeren heeft een schuld of staat regelmatig in het rood. Ze worden inmiddels al bestempeld als 'de grenzeloze generatie', naar het gelijknamige boek van Frits Spangenberg en Martijn Lambert. De auteurs deden onderzoek naar de jongste generatie Nederlanders en concluderen dat zij vooral intens leeft, gefascineerd is door uiterlijke kicks, status en netwerken en dat zij is opgevoed in vrijheid en voorspoed. Dat klinkt allemaal niet zo dramatisch maar de jeugd van tegenwoordig kampt ook met problemen als gevolg van hun collectieve onverantwoordelijkheid. Naast zaken als obesitas en alcoholmisbruik is het hebben van schulden er daar ook een van. De maatschappelijke discussie hierover laaide enige jaren geleden op en is nog niet geluwd. Sterker nog: ze lijkt zelfs aan te wakkeren, niet in de laatste plaats door economische omstandigheden. Het opvallende gat in de hand van de jeugd is volgens Esther Zimmerman, marketingmanager bij het directoraat Particulieren van Rabobank Nederland, voor een groot deel toe te schrijven aan de komst van het plastic geld. "Vroeger kreeg je op vrijdag een loonzakje en zag je precies hoeveel geld je uitgaf. Door alles met passen af te rekenen zijn veel jongeren, en trouwens ook veel volwassenen, het zicht op hun bestedingspatroon kwijtgeraakt. Met alle gevolgen van dien." In de zomer van 2008 hield Rabobank een enquête onder klanten met kinderen. "De uitslag verraste ons enigszins", zegt Esther Zimmerman. "Ruim 63 procent van de ondervraagde ouders verwachtte van Rabobank een actieve rol bij de financiële opvoeding van hun kinderen. Ze vonden het kennelijk geen probleem dat de bank ook een beetje op de stoel van de ouder en de school gaat zitten. Of beter gezegd: de bank diende de taak op zich te nemen die ouders en school hadden laten versloffen." De enquête werd niet voor niks gehouden. Het coöperatieve karakter van de Rabobank houdt in dat er niet alleen naar het individu maar ook naar de maatschappij als geheel wordt gekeken. Zimmerman: BANK IN BEWEGING 27

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 27