achtergrond
Jongeren hebben de grootste problemen met hun geldzaken.
Als maatschappelijk betrokken bank probeert Rabobank hen hiermee te
helpen. Van gastlessen op basisscholen tot www.baasovereigengeld.nl
en campagnes speciaal voor studenten.
Verantwoordelijkheden
Tekst: Leo Alexander Schlangen
Illustraties: Rhonald Blommestijn
De gat in de
hand-generatie
Steeds meer jongeren in Nederland vinden het moeilijk
om met geld om te gaan. De cijfers van het Nationaal
Instituut voor Budgetvoorlichting (N1BUD) liegen
er niet om: één op de drie jongeren heeft een schuld
of staat regelmatig in het rood. Ze worden inmiddels
al bestempeld als 'de grenzeloze generatie', naar het
gelijknamige boek van Frits Spangenberg en Martijn
Lambert. De auteurs deden onderzoek naar de jongste
generatie Nederlanders en concluderen dat zij vooral
intens leeft, gefascineerd is door uiterlijke kicks, status
en netwerken en dat zij is opgevoed in vrijheid en
voorspoed. Dat klinkt allemaal niet zo dramatisch maar
de jeugd van tegenwoordig kampt ook met problemen
als gevolg van hun collectieve onverantwoordelijkheid.
Naast zaken als obesitas en alcoholmisbruik is
het hebben van schulden er daar ook een van. De
maatschappelijke discussie hierover laaide enige jaren
geleden op en is nog niet geluwd. Sterker nog: ze lijkt
zelfs aan te wakkeren, niet in de laatste plaats door
economische omstandigheden.
Het opvallende gat in de hand van de jeugd is volgens
Esther Zimmerman, marketingmanager bij het
directoraat Particulieren van Rabobank Nederland,
voor een groot deel toe te schrijven aan de komst
van het plastic geld. "Vroeger kreeg je op vrijdag een
loonzakje en zag je precies hoeveel geld je uitgaf.
Door alles met passen af te rekenen zijn veel jongeren,
en trouwens ook veel volwassenen, het zicht op hun
bestedingspatroon kwijtgeraakt. Met alle gevolgen van
dien."
In de zomer van 2008 hield Rabobank een enquête
onder klanten met kinderen. "De uitslag verraste ons
enigszins", zegt Esther Zimmerman. "Ruim 63 procent
van de ondervraagde ouders verwachtte van Rabobank
een actieve rol bij de financiële opvoeding van hun
kinderen. Ze vonden het kennelijk geen probleem dat
de bank ook een beetje op de stoel van de ouder en de
school gaat zitten. Of beter gezegd: de bank diende de
taak op zich te nemen die ouders en school hadden
laten versloffen."
De enquête werd niet voor niks gehouden. Het
coöperatieve karakter van de Rabobank houdt in dat
er niet alleen naar het individu maar ook naar de
maatschappij als geheel wordt gekeken. Zimmerman:
BANK IN BEWEGING 27