Vingen niet overhaasten, ideeën de tijd geven om te rijpen, waar nodig een handje helpen - meer met aandacht overigens dan met geld De stekker eruit Gaan voor authenticiteit Tussen twee uitersten 'Een verrijking' Wat wil je betekenen? onze verwachtingen ook wel te hoog gespannen en mag je er niet veel meer van verwachten dan dit." Ze vragen zich dan ook af of ze wel op deze voet door moeten gaan. "Misschien moeten we de plenaire raad wel jaarlijks wisselen. Of een paar keer per jaar themabijeenkomsten gaan organiseren." In Zeeuws-Vlaanderen, bij Rabobank Terneuzen - Sas van Gent, is vorig jaar zelfs de stekker eruit gegaan bij de jonge- renraad. Niet dat de directie van de pas onlangs gefuseerde banken geen interesse zou hebben in klanten en leden van 18 tot 30, integendeel. Maar andere instrumenten leken effectiever om met die doelgroep voeling te houden. "De activiteiten die onze jongerenraad ontplooide sloegen niet echt aan", vertelt communicatie-adviseur Chantal de Baaij. "De leden waren vooral HBO-ers, terwijl in ons werkgebied hoofdzakelijk MBO-ers wonen en werken." Bovendien was het aantal leden van de raad te klein om de dynamiek er in te houden: effectief niet meer dan zes. Pogingen om meer jonge leden voor het raadswerk te interesseren, leverden weinig resultaat op. Gelukkig voor Rabobank Terneuzen - Sas van Gent vond De Baaij aansluiting bij het landelijke project Jongeren en Coöperatie. "Daar heb ik veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat je je moet verplaatsen in het perspectief van de jongeren, in plaats van te focussen op je eigen organisatie en op je eigen producten en diensten. Kansen genoeg: jongeren gaan voor authenticiteit, en laat dat nou ook een sterk punt zijn van de Rabobank!" De kunst is alleen om aansluiting te vinden bij de belevingswereld van de doelgroep. Daarom heeft de bank nu tijdelijk een coördinator Jongeren benoemd die jongeren opzoekt op de plekken waar ze toch al zijn, die naar hen luistert en die hen vragen stelt. Het verhaal van de bank komt later wel. "Dat heeft al het idee opgeleverd om meer thematisch te gaan werken bij de benadering van jongeren. Bijvoorbeeld door in te zetten op ondernemerschap - iets waar deze streek wel wat meer van kan gebruiken." Himmelhoch jauchzend ofzum Tode betrübt - ergens tussen die twee uitersten liggen de gevoelens van de meeste Rabobanken die er een jongerenraad op na houden. Op een na hebben alle adviseurs die vanuit hun bank de raad ondersteunen de ervaring dat het raadswerk vooral hoger- opgeleide autochtone mannen trekt. Voor een allochtone vrouw die een MBO-opleiding volgt zouden zij een moord doen. Alleen Marit lonker, adviseur Marketing, Communicatie Coöperatie van Rabobank Gemeente Voorst heeft meer vrouwen dan mannen in 'haar' jonge renraad. Net als de anderen die we spreken heeft ook zij het over de noodzaak om de bank relevanter te maken voor jongeren. Iedereen heeft de intentie om nu eens te luisteren naar de beleving van de jongeren zelf in plaats van aan hen het verhaal van de bank te vertellen, en iedereen verwelkomt de frisse wind die er gaat waaien - als en voorzover het lukt om de jongerenraad 'aan de praat' te krijgen. Kennelijke succesfactoren zijn een goede afspiegeling van de doelgroep en de juiste instelling bij de leiding en medewerkers van de bank (actief geïnteresseerd, ruimte biedend, onder steunend waar nodig). "Je wilt niet alleen een evenwicht hebben tussen mannen en vrouwen, maar ook tussen studerenden en werkenden, tussen jongeren en ouderen. En dan moet je ook nog eens in de gaten houden dat je het hele verzorgingsgebied van de bank dekt", vat communicatiead viseur Joyce Matthijssen van Rabobank Gemeente Voorst het probleem van de representativiteit samen. Even helder zijn alle betrokkenen over de risico's die het succes van een jongerenraad bedreigen. Ze willen voorkomen dat de jongerenraad zich loszingt van de werke lijkheid, dat het een bankiersklasje wordt, dat er alleen maar wordt gestudeerd op beleidsplannen van de directie. Als het goed gaat met de jongerenraad, dan is het feest. Dan hoor je een Marit Jonker zeggen dat zij daar zelf ook heel veel van leert. "Terwijl ik toch pas net dertig ben". En dan hoor je een Joyce Matthijssen, ondanks de moeilijke momenten die zij ook wel eens heeft, concluderen dat een jongerenraad absoluut een verrijking is voor Rabobank Gemeente Voorst. Al die ervaringen van medewerkers van de bank maken nieuwsgierig naar de mening van iemand die zelf lid is van zo'n jongerenraad. Daarvoor komen we terecht bij Victor Hoeben. Hij zit in de laatste fase van zijn studie Commer ciële Economie aan Avans Hogeschool en maakt sinds anderhalf jaar deel uit van Rabo Vision, de jongerenraad van Rabobank Breda. Met 23 leden is dat een van de grotere. De leeftijden variëren van 19 tot 26. Eerst waren het vooral BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 22