de kwestie doorhalen wat niet verlangd wordt Succesfactoren Duwen en trekken Tekst: Pierre Spaninks Jongerenraden werken wel/niet Het zal niet eenvoudig zijn om iemand te vinden die enthousiaster is over 'haar' jongerenraad dan Angélique Pottuit, coöperatieadviseur bij Rabobank Krimpenerwaard. "Een mooie club", zegt zij zonder enig voorbehoud. "Iets om trots op te zijn als bank. Je krijgt er energie van." Twee van de drie banken waaruit Rabobank Krimpenerwaard is ontstaan hadden al langer een jongerenraad. Bij de fusie in 2008 werd er een nieuwe raad ingesteld die het hele verzorgingsgebied bestreek. Om de gezamenlijke nieuwe start te vieren organiseerde de jongerenraad in zijn nieuwe samenstelling een workshop Koopje eigen huisvoor starters op de woningmarkt. Samen met een makelaar, de gemeente, en de afdeling Particulieren van de bank. In plaats van de verwachte vijftig bezoekers kwamen er maar liefst 230. Het volgende evenement in de Krimpenerwaard staat al op stapel: de workshop Keep in touchover netwerken. Maar daar laat de jongerenraad het niet bij. Alle leden draaien mee in de klantpanels die de bank meerdere malen per jaar organiseert. Een aantal leden van de raad vertegen woordigt de jongste generatie in de ledenadviesraad. En om de 'volwassen' bank een beetje uit te dagen heeft de jongerenraad zich ook nog eens het ambitieuze doel gesteld om volledig papierloos te gaan werken: een kwestie van maatschappelijk verantwoord ondernemen, zeggen ze zelf. Hoe verklaart coöperatieadviseur Angélique Pottuit het succes van de jongerenraad die zij begeleidt? "Twee factoren", zegt ze. "Het begint met de mentaliteit. De mensen hier zijn recht door zee en houden meer van aanpakken dan van lang delibereren. Al die daadkracht hoef je vervolgens als bank alleen nog maar in goede banen te leiden. Dingen niet overhaasten, ideeën de tijd geven om te rijpen, waar nodig een handje helpen - meer met aandacht overigens dan met geld - en vooral ook terugkoppelen wat je met informatie uit de jongerenraad hebt gedaan." Zo van een leien dakje als in de Krimpenerwaard gaat het lang niet overal met de jongerenraad. Vaak moet de bank er zelf veel meer energie in steken om er profijt van te hebben. "Het blijft duwen en trekken", zegt Britt Vreeswijk. Als teamleider marketing en communicatie van Rabobank Alblasserwaard Noord en Oost begeleidt zij een groep van 21 leden waarvan iedere vergadering iets meer dan de helft komt. Toch ziet zij grote voordelen aan een jongerenraad. "Je hebt een vast contactmoment met een belangrijke klant groep. Je hoort van henzelf wat ze ervan vinden in plaats van dat je vóór hen moet denken. En doordat de genera tiekloof geen rol speelt heb je een natuurlijke toegang tot een nieuwe generatie klanten. Uiteindelijk zijn het allemaal potentiële ambassadeurs voor je bank." Vreeswijk praat regelmatig met een collega-marketeer en met de directeur Particulieren over hoe het nu verder moet met de jongerenraad in de Alblasserwaard. "Het ei van Columbus hebben we nog niet gevonden. Misschien waren BANK IN BEWEGING I 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 21