Rabobank Dommel Aa Carte blanche voor scholieren best practice praktische begeleiding en de benodigde infrastructuur voor product- of procesontwikkeling. Rabobank Zuid-Holland Midden is een van de participanten in het project. "Wij vinden het van groot belang voor de economie van Nederland dat jonge mensen met goede ideeën de kans krijgen om een bedrijf op te bouwen. Daarom zijn wij er ingestapt", zegt directeur Bedrijven )an Reus. Investeren in de relatie is volgens hem cruciaal voor een project als dit. "We hebben het over de groeibriljantjes van het Nederlandse bedrijfsleven, maar je niet moet verwachten dat je er direct geld gaat verdienen." Belangrijker dan dat is de ondernemende, inspirerende omgeving die de bank ervoor terugkrijgt, met spin-offs voor de hele regio. "Geld of waarde? Dat is in dit geval niet exact te becijferen. Maar als je ontwikkelingen ziet en de investeringen blijven in lijn met je wezenlijke ondernemen als bank, dan is het dik de moeite waard." Leermomenten zijn er ook geweest, de afgelopen vijf jaar. "De eerste tijd werd binnen de bank de potentie van dit alles niet altijd op zijn waarde geschat", herinnert De Reus zich. "Daardoor hebben we niet steeds alle mogelijkheden volledig benut. Inmiddels is dat wel anders en zijn we prominent aanwezig. We hebben hele goede afspraken gemaakt over de samenwerking en we praten mee over aanpassingen en verbeteringen van het project." Het SintLucas in Boxtel is een MBO-vakcollege met opleidingen in twee- en driedimensionale vormgeving. Studenten van deze instelling hielpen het afgelopen jaar Rabobank Dommel Aa om zijn communicatie richting jongeren beter af te stemmen op de doelgroep. En de bank op zijn beurt hielp hen met hun afstudeerproject. De jongerenraad van de bank vervulde daarbij een scharnierfunctie. De communicatie makeover nam enkele maanden in beslag en leverde onder meer nieuwe posters op, een brochure en een website. Allemaal ontworpen vanuit de beleving en de informatiebehoefte van jongeren. Job Kersemaekers, trainee marketing, communicatie en coöperatie, maakte het project van begin tot eind mee. Cruciaal was volgens hem dat de bank zichzelf echt openstelde voor ideeën die afweken van het gebruikelijke beeld. "Wij hebben de scholieren volledig carte blanche gegeven en de jongerenraad laten kiezen uit de verschillende ontwerpen. Daar hebben we ons bewust niet in gemengd. De jongeren zijn immers de doelgroep, het ontwerp moest hén aanspreken." Kersemaekers heeft er zelf ook het nodige van geleerd. "Als je zoiets doet moet je niet verwachten dat je meteen een kant-en-klaar concept krijgt voorgeschoteld. Het krijgt langzaam maar zeker meer vorm. Daar moet je geduld voor hebben. Ook helpt het niet om al te strakke doelstellingen te hanteren, in de trant van 'voor die en die datum moet het een x-aantal nieuwe leden opleveren'. Een nieuw communicatieconcept moet bezinken en dat kost tijd. En tot slot: Put your money where your mouth is. Je moet in een campagne jongeren geen dingen beloven die je niet kunt waarmaken. Want daar word je keihard op afgerekend." BANK IN BEWEGING 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 11