1
Op de schouders
van onze ouders
Rabo steunt Haïti
Van de tien grootste bedrij
ven in Nederland hebben
KPN, Unilever, Rabobank
en Ahold ieder één vrouw
in de bestuurstop
IN DE PERS
FD, 8 maart 2010
Rabo Share4More, het medewerkersfonds van
de Rabobank Groep, bestaat vijfjaar. Het fonds,
opgericht net na de tsunami, telt inmiddels meer
dan 3.000 (oud)medewerkers als donateur. Zij
betalen maandelijks 4 euro; dit bedrag wordt
door Rabobank Nederland verdubbeld. De
afgelopen vijfjaar werden circa 500 projecten
in ontwikkelingslanden gesteund. Donateurs
kunnen zelf projecten aandragen die in
aanmerking kunnen komen voor steun vanuit
Rabo Share4More. Deze aanvragen krijgen
voorrang boven externe aanvragen. Evenals
ruim vijfjaar geleden ten tijde van de tsunami
coördineert Rabo Share4More ook de hulp vanuit
de Rabobank Groep aan het door een aardbeving
getroffen Haïti.Tot nu toe is er een bedrag
ingezameld van 262.000 euro. Meer informatie:
www.rabobank.com/share4more
Leiderschap boeit, getuige de talloze biografieën over vorsten
en staatslieden die in de afgelopen eeuwen het licht zagen.
Ook cultuur en haarvele uitingsvormen prikkelen al onnoe
melijk lang de aandacht. Belangstelling voor leiderschap
en cultuur in het bedrijfsleven is echter een relatief modern
verschijnsel, dat enkele decennia geleden uit de Verenigde
Staten ook is overgewaaid naar Nederland.
f. -pf,
Z
z
Algemene Vergadering CCRB 1923 inTivoli Utrecht.
(CCRB staat voor Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Bank).
In de jaren tachtig introduceerden Amerikaanse organisatiedeskundigen
het begrip'corporate culture'. Zij stelden vast dat elke organisatie een eigen
cultuur heeft, gelijk ieder mens een eigen karakter. Beide concepten werden
vervolgens gebruikt om te verklaren waarom het ene bedrijf succesvoller was
dan het andere.
Gezien de tijdsgeest was het niet verwonderlijk dat beide concepten ook
binnen de Rabobank hun intrede deden en daarmee de nodige aandacht
opeisten. Dat gebeurde onder andere in het blad de Rabobank. Dat de
Rabobank door haar coöperatieve grondslag een andere bank is, was en is voor
iedereen zonneklaar. Maar hoe de coöperatieve waarden tot uiting komen
in cultuur en aansturing is veel minder tastbaar, laat staan kwantificeerbaar.
Een cultuur ontstaat niet zomaar, maar komt met de jaren. Daarmee heeft de
cultuur ook duidelijk een historische dimensie.
Door groei en verdere professionalisering mede als gevolg van veranderende
wet- en regelgeving is er in ruim een eeuw tijd het nodige veranderd in
de bankgemeenschap. Algemeen gesteld: verandering gaat soms ook
gepaard met vernietiging. Een tijdlang leek de coöperatieve gedachte
aan erosie onderhevig. Maar na de Coöperatiediscussie (1995-1997) was
dit proces gestopt. De kredietcoöperatie van weleer ontpopte zich tot de
moderne klantcoöperatie voor de toekomst. Aanpassen aan veranderende
omstandigheden en toch je eigen coöperatieve koers blijven varen - dat is een
constante in de Rabo-cultuur.
v 9i *-v
8 BANK IN BEWEGING