1 Op de schouders van onze ouders Rabo steunt Haïti Van de tien grootste bedrij ven in Nederland hebben KPN, Unilever, Rabobank en Ahold ieder één vrouw in de bestuurstop IN DE PERS FD, 8 maart 2010 Rabo Share4More, het medewerkersfonds van de Rabobank Groep, bestaat vijfjaar. Het fonds, opgericht net na de tsunami, telt inmiddels meer dan 3.000 (oud)medewerkers als donateur. Zij betalen maandelijks 4 euro; dit bedrag wordt door Rabobank Nederland verdubbeld. De afgelopen vijfjaar werden circa 500 projecten in ontwikkelingslanden gesteund. Donateurs kunnen zelf projecten aandragen die in aanmerking kunnen komen voor steun vanuit Rabo Share4More. Deze aanvragen krijgen voorrang boven externe aanvragen. Evenals ruim vijfjaar geleden ten tijde van de tsunami coördineert Rabo Share4More ook de hulp vanuit de Rabobank Groep aan het door een aardbeving getroffen Haïti.Tot nu toe is er een bedrag ingezameld van 262.000 euro. Meer informatie: www.rabobank.com/share4more Leiderschap boeit, getuige de talloze biografieën over vorsten en staatslieden die in de afgelopen eeuwen het licht zagen. Ook cultuur en haarvele uitingsvormen prikkelen al onnoe melijk lang de aandacht. Belangstelling voor leiderschap en cultuur in het bedrijfsleven is echter een relatief modern verschijnsel, dat enkele decennia geleden uit de Verenigde Staten ook is overgewaaid naar Nederland. f. -pf, Z z Algemene Vergadering CCRB 1923 inTivoli Utrecht. (CCRB staat voor Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Bank). In de jaren tachtig introduceerden Amerikaanse organisatiedeskundigen het begrip'corporate culture'. Zij stelden vast dat elke organisatie een eigen cultuur heeft, gelijk ieder mens een eigen karakter. Beide concepten werden vervolgens gebruikt om te verklaren waarom het ene bedrijf succesvoller was dan het andere. Gezien de tijdsgeest was het niet verwonderlijk dat beide concepten ook binnen de Rabobank hun intrede deden en daarmee de nodige aandacht opeisten. Dat gebeurde onder andere in het blad de Rabobank. Dat de Rabobank door haar coöperatieve grondslag een andere bank is, was en is voor iedereen zonneklaar. Maar hoe de coöperatieve waarden tot uiting komen in cultuur en aansturing is veel minder tastbaar, laat staan kwantificeerbaar. Een cultuur ontstaat niet zomaar, maar komt met de jaren. Daarmee heeft de cultuur ook duidelijk een historische dimensie. Door groei en verdere professionalisering mede als gevolg van veranderende wet- en regelgeving is er in ruim een eeuw tijd het nodige veranderd in de bankgemeenschap. Algemeen gesteld: verandering gaat soms ook gepaard met vernietiging. Een tijdlang leek de coöperatieve gedachte aan erosie onderhevig. Maar na de Coöperatiediscussie (1995-1997) was dit proces gestopt. De kredietcoöperatie van weleer ontpopte zich tot de moderne klantcoöperatie voor de toekomst. Aanpassen aan veranderende omstandigheden en toch je eigen coöperatieve koers blijven varen - dat is een constante in de Rabo-cultuur. v 9i *-v 8 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 8