4 1 'Meer winst dan alle Nederlandse banken bij elkaar' Avatar Evi bij RabobankTilburg Rabobank en Hyves in nieuwe betaalapplicatie: We verwachten dit jaar een brede gebruikersgroep te krijgen via Hyves Begin maart publiceerde Rabobank de jaarcijfers. De nettowinst van de Rabobank Groep daalde weliswaar met 17 procent tot 2,3 miljard euro, maar dat is in deze moeilijke omstandigheden een resultaat om trots op te zijn. De liquiditeitspositie bleef ruim en de vermogenspositie verbeterde verder. IN DE PERS Gertjan Rösken van de afdeling Financiële Logistiek van de Rabobank, FD 27 maart 2010 Rabobank Tilburg en omstreken zet sinds kort de avatar Evi (Eerste Virtuele Interne communicatieme dewerker) in. Functie van de avatar: medewerkers meenemen in de virtuele kanalen. De lokale Rabobanken verstevigden hun positie in de Nederlandse bedrijvenmarkt en hypotheekmarkt. Ook vertrouwden particu lieren meer spaarmiddelen toe aan de lokale Rabobanken. Als gevolg van een instroom van vermogen en positieve aandelen- rendementen nam het beheerd en bewaard vermogen bij de lokale Rabobanken en Schretlen Co verder in omvang toe. Per saldo steeg dit vermogen van klanten met 25 procent tot 230 miljard euro. Rabobank ging door met krediet verstrekken aan het Nederlandse midden- en kleinbedrijf en de agrarische klanten. De vraag naar krediet nam weliswaar af, waardoor de kredietgroei afvlakte, toch heeft de Rabobank in 2009 maar liefst 61 miljard euro aan nieuwe kredieten verstrekt. De efficiencyratio verbeterde per saldo met 3,8 procentpunt tot 61,5 procent. Ook dat is een hele prestatie te noemen. Negatief effect op de nettowinst hadden de waardeveranderin gen bij de Rabobank Groep. Omdat 2009 voor het Nederlandse bedrijfsleven een lastig jaar was, lagen de waardeveranderingen op een hoger niveau. De totale omvang van het spaargeld nam weliswaar met 6 procent toe, tot 121 miljard euro, maar bij Robeco daalden de spaargelden. Vooral hierdoor zakte het marktaandeel van de Rabobank Groep in Nederland iets terug. "Laten we elkaar feliciteren met een mooi jaar", zei bestuursvoor zitter Piet Moerland tijdens de presentatie van de jaarcijfers aan directeuren van lokale banken. "Wij maken meer winst dan alle Ne derlandse banken bij elkaar." Hij noemde de daling van de kosten met bijna 4 procent"de tering naar de nering zetten"en prees de lokale banken. "Hulde, u leverde veel extra inspanningen." Evi draagt bij aan het realiseren van de doelstellingen vanuit het project Virtueel Dichtbij om medewerkers mee te nemen in de virtuele ontwikkelingen. Ingrid ten Dam, communicatieadviseur Rabobank Tilburg en omstreken: "Onze virtuele kanalen worden steeds belangrijker. Er vindt een verschuiving plaats van fysieke klantcontacten naar virtuele contacten. Het is belangrijk dat ook onze medewerkers meegaan in deze ontwikkeling. Daarvoor hebben we een aantal activiteiten ontwikkeld. Zo hebben we intern een prijsvraag uitgeschreven voor het vinden van een nieuwe naam voor het Zakelijk en Particulier loket. In het proces van deze prijsvraag hebben we zoveel mogelijk virtuele kanalen verwerkt. Denk aan internet, sms, e-mail en de avatar Evi. Deze laatste gaat in de toekomst een steeds grotere rol krijgen. We zijn nu bezig met een verdere uitwerking van haar rol." Evi wordt alleen ingezet voor de interne communicatie. Overige plannen voor het gebruik van virtuele kanalen in de interne en externe communicatie zijn er wel, maar nog niet concreet. "We zijn bijvoorbeeld intern gaan yammeren [onderling twitteren], maar dat is al niets nieuws meer binnen de Rabobank. En uiteraard wordt onze ledensite steeds actiever ingezet - waarbij we ook steeds meer de interactie met de leden opzoeken." 6 BANK IN BEWEGING

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 6