Zes Corporate Management trainees geven antwoord op de vraag: Welk cultuurfenomeen zou jij willen veranderen Naam: Thomas Oomens "Door alle herschikkingen in het banken landschap hebben veel banken een imago- deuk opgelopen, de één wat dieper dan de ander. Rabobank heeft de crisis relatief goed doorstaan en mijns inziens zou Rabobank deze uitgangspositie moeten verzilveren. Ik vraag mij echter af of Rabobank zich op dit moment niet té bescheiden opstelt. Een bepaalde vorm van terughoudendheid is prima, dat is zelfs een sterk punt van deze bank. Maar die houding mag niet te ver doorslaan naar passief gedrag. Niet alleen tussen collega's onderling maar ook in de relatie met klanten. Ik vind dat Rabobank zich op dat vlak best wat sterker mag positi oneren door zich zowel extern als intern een actievere houding aan te meten." Tekst: Leo Alexander Schlangen Fotografie: Irene Vijfvinkel Naam: Justin Stoke "Ik krijg de indruk dat Rabobank zich zeer sterk bezighoudt met zijn cultuur. Voor een deel kan ik me daar in vinden; een bedrijfscultuur is belangrijk. Ze verbindt heden met verleden, vangt belangrijke normen en waarden en kan als richtlijn dienen voor het nemen van beslissingen. Ik vraag me wel af of je - bijna dwangmatig - ongelooflijk veel energie moet steken in het bewaken en/of vormen van één cultuur binnen een grote organisatie met tiendui zenden medewerkers die verspreid zijn over lokale vestigingen en dochteronderne mingen in binnen- en buitenland. Volgens mij mogen er best lichte cultuurverschillen bestaan tussen bijvoorbeeld Rabobank International en een lokale Rabobank. Het belangrijkste is dat we met zijn allen vol gens dezelfde kernwaarden blijven werken." Naam: Piet Hein Conijn "Rabobank presenteert zich als een bank die zich betrokken voelt bij de maatschap pij. Dat uit zich op verschillende manieren. Een daarvan is sportsponsoring, zowel op landelijk als op lokaal niveau. De Rabobank wielerploeg is daar een mooi voorbeeld van. De bank afficheert zich in de buitenwereld dus nadrukkelijk met sportiviteit en gezond heid. Dat juich ik toe. Maar waarom wordt er binnen de bank relatief zo weinig aandacht besteed aan de gezondheid van medewer kers? Het verstrekken van gratis fruit is een goed idee. Maar ik zou ook graag meer sportfaciliteiten in de gebouwen willen zien. Zodat je bijvoorbeeld op gezette tijden een half uurtje kunt fietsen of spinnen. Dat hoeft wat mij betreft niet in de baas zijn tijd te ge beuren - we zijn hier om te werken. Maar het draagt wel bij aan een fit en gezond gevoel op de werkvloer." Wilt u ook reageren op deze stelling of wilt u een onderwerp ter discussie stellen, mail dan naar: bankinbeweging@rn.rabobank.nl BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 4