Hans van der Linden: "DEEFFECTIVITEIT VAN EEN LASTIGE BOODSCHAP WORDT NIET ALLEEN BEPAALD DOOR DE INHOUD EN DE KWALITEIT, MAAR OOK DOOR DE ACCEPTATIE ERVAN" wat ik heb geleerd 'Vaandeldragers zijn altijd nodig' Rabobank niet is begonnen aan investeringen waar we misschien heel veel mee hadden kunnen verdienen. We zijn zo geworden door klein te volgen als klein groter wordt. We zijn pas in het buitenland begonnen toen we klanten kregen die ook in het buitenland bediend wilden worden." "De Rabobank is een organisatie die altijd een uitstekend risicomanagement heeft gevoerd. In de jaren tachtig hebben we de bedrijfsanalyse ingevoerd, dat was aanvankelijk vooral cijferbeoordeling. En wat toen nog erg vaak speelde was de redenering: 'Jan is de broer van Piet, dus Piet zal er wel goed voor zijn als het mis gaat met dat krediet van Jan'. Die financiële beoordeling is heel belangrijk, maar veel belangrijker is dat je door de cijfers heen in het bedrijf van de onderneming kunt kijken en gevoel hebt voor de wereld achter de cijfers. Onze kredietadviseurs kunnen dat. Die weten dat als het aantal grootgebrachte biggen per zeug achttien is, je met een slechte boer te maken hebt. Vijfentwintig biggen, dat gaat er op lijken. Bankdirecteuren uit de jaren zeventig, dat waren halve boeren. Om waar te kunnen maken dat je lang achter je klant blijft staan, moetje heel zorgvuldig je intake doen. Daar is Rabobank nog steeds heel goed in." "Wat ik in die 35 jaar heb geleerd: blijf dichtbij je klanten en de omgeving waar je vandaan komt. Wij zijn een bank van mensen vóór mensen. Dus: droom van de bakker, de slager en de groenteboer, maar lig er niet wakker van, en duik niet weg achter een boom als je een klant tegenkomt in het dorp." "Belangrijk is dienstbaarheid aan de organisatie, niks protserigheid of dat soort gedoe, dat hoort niet bij ons. Ik sprak daar ooit over met Bert Mertens [directeur Coöperatie en Bestuur], Die had het met mij over oefeningen van nederigheid, in figuurlijke zin. 'Blaas jezelf niet te veel op', zei Bert altijd. Niet overreageren. Dat heb ik in mijn carrière altijd geprobeerd toe te passen." "Ik zal nooit vergeten: twintig jaar geleden zat ik bij de accountantsdienst, als hoofd van de Kredietinspectie. Er was een zeer kritisch rapport verschenen over de kredietverlening van een lokale bank. Dat werd dus geen gemakkelijke slotbespreking. Het was een mooie lenteavond, de zon kwam nog door de ruiten naar binnen en we hielden de bespreking met de voorzitter van het bestuur van die bank. Een echte agrariër: gegroefd gezicht, handen als kolenschoppen. Die opende het gesprek met het Onze Vader en een Weesgegroet. Het is uiteindelijk met die bank allemaal goed gekomen, maar die avond leerde ik dat de weg van A naar B bijna nooit een rechte lijn is. En dat de effectiviteit van een lastige boodschap die je brengt niet alleen wordt bepaald door de inhoud en de kwaliteit, maar ook door de acceptatie ervan. Zo'n sfeerbeeld raakt mij nog steeds. Dat geeft in essentie aan waar het om gaat: empathie. Als je je niet weet in te leven in de mensen, dan maak je brokken. Dit soort mensen op mijn pad zijn lichtende voorbeelden, die echt in de voetsporen van Friedrich Raiffeisen en pater Van den Eisen zijn getreden." BANK IN BEWEGING 33

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 33