We dienen als coöperatie transparant te blijven raai de kwestie Transparant blijven onder druk, terwijl de kosten voor kredietbeheer en bijzonder beheer zijn gestegen. Om dat op te vangen diende Rabobank Westland de tarieven te verhogen en kredietvoorwaarden strakker aan te halen. Volgens de directie zijn de maatregelen realistisch. Jaap Breugem: "Voor nieuwe investeringen geldt dat een bedrijf 25 procent eigen vermogen moet hebben en een bruto marge van 7,5 procent op de omzet - in het geval van liquiditeitssteun hanteren we veel lagere eisen. Dat is echt niet overdreven. Feitelijk hadden we ze eerder moeten stellen. In een aantal gevallen zijn we te ver gegaan in de financiering van bedrijven in de glastuinbouw. We hadden kritischer moeten zijn op de managementinformatie binnen die bedrijven. Die slag hebben we nu intern gemaakt." Breugem constateert dat ook veel bedrijven een profes sionaliseringsslag doorvoeren. "Ook zij zijn scherper op cijfers, monitoring en verwachtingen en kunnen op die manier hun bedrijfsresultaten beter inzichtelijk maken voor ons. Ik vind het mooi om te zien dat ze niet bij de pakken neerzitten maar anticiperen op de nieuwe omstandigheden. Een strakkere bedrijfsorganisatie zal ook na de crisis goed van pas komen. Waar mogelijk ondersteunen en stimuleren we bedrijven hierin." Frans de Jong vult zijn collega-directeur aan: "We trekken ook niet ineens onze handen af van een bedrijf dat zwaar in de problemen is gekomen. Zolang het verantwoord blijft, blijven we achter een klant staan. Ik durf te stellen dat wij daar in vergelijking met veel andere banken heel ver in gaan." Overigens merken ook particuliere klanten dat Rabobank Westland 'scherper in de wedstrijd zit'. "We handelen meer proactief dan voorheen", zegt Ronald van Maldegem, directeur Particulieren. "Met een aantal klanten van wie wij zagen dat ze in de problemen zouden kunnen komen, bijvoorbeeld doordat een huis te lang te koop staat, hebben wij zelf contact gezocht. Dat was best even een drempel die we moesten nemen, maar klanten reageerden enthousiast en zijn blij met de snelle ondersteuning." Om de koerswijziging van de bank duidelijk te maken, heeft de directie het contact met medewerkers, leden, commissarissen én klanten sterk geïntensiveerd. "We dienen als coöperatie transparant te blijven", stelt Fred van Heyningen. "Het is onze verantwoordelijkheid om aan iedereen uit te leggen waarom we het huidige beleid voeren. Daar lopen we niet voor weg. Het zijn geen prettige tijden, de betrokkenheid met onze klanten is groot. Maar met veerkracht, innovatiekracht, visie en lef kunnen we samen met hen werken aan de toekomst." éi*" 24 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 24