"Misschien werkt de economische crisis als katalysator om structurele problemen in deze sector op te lossen" de kwestie Dijkverzwaring Professionaliseringsslag eieren. Soms moet er een lelijke boodschap verkondigd worden, Je kunt ervan maken wat je wilt, maar mooi wordt dat nooit. Als commissarissen vinden we het heel belangrijk dat zo'n slechtnieuwsgesprek snel gevoerd wordt, zodat ondernemers niet voor verrassingen komen te staan." In enkele sectoren, zoals de sierteelt, krabbelt de markt voorzichtig op. Er gloort dus licht aan het eind van de tunnel. Desalniettemin is de situatie in het Westland allerminst rooskleurig. Over de hele breedte werd er het afgelopen jaar minimaal 400 miljoen euro minder verdiend. Op dit moment houdt ongeveer de helft van de glastuinbouwbedrijven zich goed staande. De andere helft kampt met liquiditeitsproblemen als gevolg van tekortschietende opbrengsten. Een kwart daarvan staat er zo beroerd voor dat het niet meer onder normale voorwaarden is te financieren. Onder het mom van 'dijkverzwaring' krijgt deze groep speciale begeleiding van Rabobank Westland. Om de kwetsbare bedrijven zo goed mogelijk bij te staan, is de afdeling Bijzonder Beheer van Rabobank Westland flink uitgebreid. Zo'n 30 medewerkers van de afdeling Bedrijven zijn overgeplaatst naar de afdeling Bijzonder Beheer van collega-directeur Frans de Jong. "Deze wijziging hebben we heel snel kunnen doorvoeren", zegt De Jong. "Daarin zie je de kracht van de coöperatie. We zijn geen centraal geleide bank. Elke lokale bank heeft een hoge mate van bewegingsvrijheid en kan daardoor snel op de lokale situatie inspelen. Door die interne verschuiving van mankracht zijn we in staat ondernemers beter en sneller te helpen." Rabobank Nederland ondersteunt Rabobank Westland met de analyse van bedrijven die er het slechtst voorstaan. Van Heyningen: "Vanaf een bepaald bedrag schakelen we Rabobank Nederland in. Dat is geen nieuw beleid, dat deden we al vóór de crisis. Het komt alleen vaker voor." Ook op andere terreinen is de samenwerking met de collega's uit Utrecht geïntensi veerd. "Het zou dom zijn als we niet van eikaars kennis en kracht gebruikmaken. Een crisis die er zó diep inhakt, kun je als lokale bank simpelweg niet alleen aan. Om je een voorbeeld te geven: onlangs kregen we van Rabobank Nederland een uitstekende analyse van de tuinbouw in Zuid-Europa. Met zeer waardevolle informatie voor onze klanten en onszelf. Als Rabobank Westland zouden we zo'n analyse niet kunnen maken." Het mes van de crisis snijdt evenwel aan twee kanten. De omstandigheden dwingen niet alleen ondernemers maar ook Rabobank Westland om de bedrijfsvoering aan te scherpen. De winstgevendheid van de bank staat BANK IN BEWEGING 23

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 23