de kwestie Rabobank Westland en de crisis Westlandse mentaliteit ^nkele jaren geleden floreerde de economie van het Westland als nooit tevoren. In het grootste glastuin bouwgebied van ons land investeerden de bedrijven miljoenen euro's in nieuwe kassen voor sierteelt en glasgroenten. Met winsten die stegen en een onver zadigbaar grote afzetmarkt was schaalvergroting het "Wldes. Rabobank Westland, met zo'n 9.000 bedrijfsrelaties marktleider in de regio, groeide naadloos mee op de golf van het ondernemerssucces. "In een opgaande markt opereer je als bank relatief soepel", stelt Fred van Heyningen, directievoorzitter van Rabobank Westland. "Zorgvuldigheid staat altijd op de eerste plek, maar op basis van uitstekende bedrijfsresultaten en goede vooruitzichten is het makkelijker om leningen aan ondernemers te verstrekken. Het kost minder moeite om klanten te steunen. Dat schept overigens ook bepaalde verwachtingen bij de klant. In goede tijden hebben we die volledig kunnen waarmaken. Intern waren we in die periode gericht op hoge groei en hoge rentabiliteit. Over 2008 boekten we uit de normale bedrijfsuitoefening nog zo'n 30 miljoen euro winst." Aan het eind van dat jaar sloeg de crisis toe. "We zagen aankomen dat een aantal bedrijven over de kop zou gaan. We werden wel verrast door de heftigheid van de crisis. Kredietcrisis, energiecrisis, valutaproblematiek - het kwam in het Westland allemaal samen." Een crisis komt natuurlijk nooit gelegen, maar voor het Westland kwam hij op het slechtst denkbare moment. "Juist in een tijd dat bedrijven door stijgende kosten behoefte hadden aan hogere prijzen, kregen ze te maken met tegenvallende opbrengsten. En dan slaat de balans ineens door naar de verkeerde kant", zegt Jaap Breugem, directeur Bedrijven van Rabobank Westland." Directievoorzitter Fred van Heyningen is een kind van het Westland. Zijn vader was tuinder. Hij kent dus de streek én de sector door en door. "Ik ben hier geboren en getogen. Mensen zijn trots op hun vak en bezitten een hoog arbeidsethos. Ze zijn bereid om de handen uit de mouwen te steken. Als er iets dient te gebeuren, dan liever nog vandaag dan morgen." De Westlandse mentaliteit zien we terug op de werkvloer. Samen met Van Heyningen brengen we een bezoek aan Hamifleurs, een onderdeel van de Dutch Flower Group, één van de grootste bloemenexportbe- drijven ter wereld. Hamifleurs koopt verse snijbloemen op de veiling en verkoopt ze vervolgens via een knap staaltje logistiek aan supermarkten en winkels in landen als Frankrijk, Italië, Rusland en Amerika. Op jaarbasis gaat het om zo'n 160 tot 180 miljoen stelen. Algemeen directeur Paul Franke bevestigt dat de huidige markt niet makkelijk is. "De prijzen zijn laag, de debiteurentermijnen lopen op en de verzekeringsri sico's zijn toegenomen." Desondanks behaalt het bedrijf goede resultaten. "We bezuinigen en proberen tegelij kertijd door innovaties efficiënter te werken. Je kunt de crisis ook gebruiken om nóg scherper en professioneler te worden. Zo hebben we onlangs geïnvesteerd in een digitaal aankoopcentrum met 26 beeldschermen. Onze medewerkers hoeven daardoor niet meer zelf naar de het Westlani BANK IN BEWEGING 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 21