"Als HR-professionals moeten we dicht op de business zitten en actiej participeren in managementbesprekingen 10 vragen aan... 4 Wat zijn uw voornaamste doelen en ambities als Directeur Human Resources? "Laat ik voorop stellen dat ik het uitstekende beleid van mijn voorganger Gerlinde Silvis wil voortzetten.Talent ontwikkeling in het algemeen en op een zo vroegtijdig moment in het bijzonder. Zorgen dat de doorgroeimo- gelijkheid in de breedte nog beter wordt uitgebouwd. Leiderschapsontwikkeling in combinatie met de verande rende marktomstandigheden is eveneens een belangrijk doel, gekoppeld aan toonaangevende arbeidsvoor waarden die een juiste balans scheppen tussen het belang van de bank en de medewerker. En zoals ik net al aanhaalde, wil ik ervoor zorgen dat HR een strategische partner binnen de bank wordt. Als HR-professionals moeten we dicht op de business zitten en actief parti ciperen in managementbesprekingen. Op die manier houden we contact met de richting van de bank en kunnen we meer proactief handelen op het gebied van tempo en kwaliteit van instroom en functieniveaus die nodig zijn." Wat voor type leider bent u? J "Ik omschrijf mezelf als een mensenmens. Ik ben als manager toegankelijk en goed benaderbaar, combineer resultaatgerichtheid met een visie. Want een team leiden, maar niet weten waar naartoe, is in mijn ogen niet handig. Ondertussen probeer ik open te blijven staan voor wat er aan de basis gebeurt." 6 Zijn de opleidingstrajecten en cursussen binnen de Rabobank dusdanig dat ook de cultuur van de bank daarin voldoende aan bod komt? "Niet afdoende. We gaan een managementcurriculum opzetten naast de bestaande opleidingsaspecten die vereist zijn in het kader van de Wet op Financieel Toezicht. Zo'n curriculum dient als cultuurdrager. Het is een basisopleiding voor iedereen die manager wordt. Je krijgt niet alleen een warme hand en succes toegewenst, maar ook een opleiding. Hoe ga je om met je mensen? Hoe ga je om met je budgetsysteem? Hoe werkje samen? Hoe vertaal je het strategisch kader naar je eigen organisatie? Kortom, wezenlijke onderdelen van onze cultuur komen aan bod. We zullen zo'n basisopleiding voor elk niveau ontwikkelen." Vraagt de cultuur van de Rabobank om een specifiek type leider, om een typische manier van leidinggeven? "Ja. Ik noem het dienend leiderschap. Jij als manager met je afdeling steltje ondersteunend naar de klant of organi satie op. Die vorm van leiderschap past in de cultuur. Dienend zijn betekent overigens niet datje niet beschikt over een drive of niet resultaatgericht bent. Integendeel, je wilt juist door samen te werken resultaat behalen. Dat type leider wordt ook wel bij andere organisaties gevraagd. Of het daar ook daadwerkelijk op de werkvloer wordt beleden, dat betwijfel ik. Bij de Rabobank belijden we het niet alleen met de mond, het is cruciaal binnen de organisatie. We bestaan tenslotte uit zelfstandige banken en onderdelen, stellen klanten en leden centraal... We moeten dus samenwerken." 8 Wat voor type leider past duidelijk niet bij de Rabobank? "De Rabobank is gediend bij diversiteit. Soort zoekt soort werkt niet bij ons. Individuele competenties zijn belangrijk voor een verdere ontwikkeling, maar iemand moet absoluut ook over teamcompetenties beschikken. Een pure einzelganger die louter voor eigen gewin gaat en niet voor het collectief, daar zitten we niet op te wachten." 9 Heeft de Rabobank anno 2010 bij sollicitatie procedures niet van doen met opportunisten? En zo ja, hoe haal je die eruit? "In de huidige setting worden we als een aantrekkelijke werkgever gezien. Onze stand wordt op carrièrebeurzen erg goed bezocht. Maar ook als je uit een grote vijver kunt vissen, blijf je selectief. Het gaat er altijd om dat je het juiste talent aantrekt. Personen moeten binnen de cultuur van deze bank passen en doorgroeimogelijkheden hebben. Het mooie van deze organisatie is dat niet alleen de buitenwereld ons als goede werkgever bestempelt, maar dat ook onze eigen werknemers dat doen!" Bepalen leiders de cultuur of bepaalt de cultuur de leiders? "De leiders bepalen de cultuur en geven daar ook richting aan. In de kern blijft de organisatie, de cultuur hetzelfde, maar door gewijzigde omstandigheden kan dat natuurlijk veranderen. De Rabobank is door de jaren heen meer internationaal gaan opereren, ook veel groter geworden. De markt is veranderd, is veel complexer dan voorheen. Er worden andere competenties van mensen gevraagd. Wil je als bank succesvol blijven, dan zul je op die wijzigingen moeten anticiperen - uiteraard vanuit je coöperatieve basis. Leiders geven richting aan die vertaalslag en zijn in staat om de koers voorzichtig te verleggen, zodat de organisatie succesvol blijft." BANK IN BEWEGING 19

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 19