Rob Coolen: Een cultuur is maakbaar door de 'juiste genen binnen te halen. Via onze speciale close up dag toetsen wij deze zachte kantvan een poten tiële medewerker het debat van groot belang. Met name als leidinggevende moet je voldoen aan deze voorwaarden. Je moet vertrouwen kunnen geven aan je medewerkers om voor hen een veilige omgeving te creëren. Anders werkt onze cultuur niet." De cultuur die u ervaart bij de Rabobank c.q. Inter polis, is die 'productief'? Kortom, klopt die cultuur met en draagt die bij aan de doelstellingen op de langere termijn? Van Rijn: "Ja en nee. Ja: we hebben een cultuur van 'eenmaal richting gekozen, dan doen we het ook'. Nee: we zijn nog niet zo ver dat we elkaar dan ook echt aanspreken op de resultaten daarvan. Terwijl dat wel hoort in een coöperatie; de leden spreken je aan, je spreekt elkaar aan." Huisman: "Zeker draagt onze cultuur bij aan onze langeter- mijndoelstellingen, met name het autonoom handelen. Als onze mensen daarnaast vakbekwaam en competent zijn - en daar ga ik van uit - dan voelen ze zich goed en zijn ze happy. Op hun beurt ervaren onze klanten dat weer." Coolen: "Door de omgeving die wij creëren voor onze medewerkers, weten zij onze klanten en leveranciers beter te bedienen. Daarnaast heeft Achmea de ambitie om de meest vertrouwde verzekeraar te worden. Juist in deze tijd, waar het vertouwen in de financiële wereld onder druk staat. Dan toon je lef. En laat je nog prominenter blijken niet te gaan voor quick wins. Iets dat onze klanten zeer waarderen. Dus ja, onze cultuur is productief en draagt bij aan de lange termijn doelstellingen." Wie is er binnen de organisatie eigenlijk verantwoor delijk voor de cultuur? Van Rijn: "Iedereen, maar de directie is in de bijzondere positie dat ze het beste het geheel kan overzien en de meeste mogelijkheden heeft om bij te sturen. Maar de medewerkers dus ook. De Rabo-cultuur leeft. Dat hebben we bijvoorbeeld gemerkt toen die topwielrenner van de Rabobankploeg in opspraak kwam. Iedereen was teleurgesteld, vond het heel jammer dat we afscheid van hem moesten nemen. Maar iedereen was het ermee eens, want de over je ethiek mag geen twijfel rijzen." Huisman: "Vergeet de commissarissen niet. Die spelen een belangrijke rol, Zij benoemen de directie, beoordelen het functioneren. Daarnaast toetsen zij het beleid, of dit toegevoegde waarde levert voor de klanten. Ze zijn gekozen door de leden en hebben er als zodanig alle belang bij dat de bank op het goede spoor blijft. Afgelopen jaren hebben de commissarissen ook een professionaliseringsslag gemaakt. Daar kunnen we gebruik van maken om onszelf als directie scherp te houden." Coolen: "We zijn allemaal verantwoordelijk voor de cultuur. Het is belangrijk dat we elkaar aanspreken op gedrag. Zie je iets dat niet geoorloofd is, spreek je collega erop aan. We vertrouwen iedere medewerker, maar beschaam je dat vertrouwen, dan treden we consequent op en mag je vertrekken. Hetzelfde geldt weer voor onze klanten. We vertrouwen je, maar bedot je ons dan kun je opzoek naar een nieuwe verzekeraar. Binnen onze cultuur heeft dus iedereen een verantwoordelijkheid." BANK IN BEWEGING I 17

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 17