Nathal van Rijn: "We hebben een cultuur van eenmaal richting gekozen, dan doen we het ook\ Maar we zijn nog niet zo ver dat we elkaar dan ook echt aanspreken op de resultaten daarvan het debat gaat daar verder in dan andere banken. Wat dat betreft zou ik dus nooit bij een andere financiële instelling kunnen of willen werken." Coolen: "Bij ons is Glashelder een belofte. Geen kleine lettertjes in polisvoorwaarden, maar duidelijke taal over wat gedekt is, en wat niet. Een ander mooi voorbeeld is 'laat de bonnetjes maar thuis'. Wij vertrouwen onze klanten op het moment dat zij bijvoorbeeld iets claimen. Dat bonnetje hoefje dus niet te laten zien. Hetzelfde geldt voor onze medewerkers. We hebben geen caissières waarbij je lunch afrekent. Dat doe je zelf, met behulp van je chipknip. Die helderheid, dat vertrouwen in medewerker én klant, en de vrijheid om zelf te handelen, maakt Interpolis bijzonder." Achmea. Wij hebben een aantal cultuurelementen overge nomen van hen, maar omgekeerd geldt ook dat Achmea veel elementen overgenomen heeft van Interpolis. Dat we veel bedrijven blijven inspireren met onze kijk op cultuur en werken, blijkt uit het feit dat we jaarlijks zon 5.000 personen rondleiden door ons gebouw." Wat zijn, qua cultuur, de volgens u de belangrijkste verschillen tussen Rabobank en andere banken, tussen Interpolis en andere verzekeraars? Van Rijn: "Resultaatgerichtheid versus mensgerichtheid, het belang van de aandeelhouder centraal stellen tegenover dat van de gemeenschap: collega's, familie, klanten, leden. Als er verschil van inzicht is met een klant zal Rabobank eerder dan andere banken zeggen: daar gaan we eens goed naar kijken, en indien nodig het ongelijk erkennen en de zaak herstellen." Huisman: "Het heeft veel te maken met die autonomie waar ik het net over had. Hoeveel ruimte geef je mensen om zichzelf te sturen, hoeveel investeer je erin zodat je hun die ruimte, die verantwoordelijkheid kunt geven? Rabobank Hoe denken de Rabobank-directeuren eigenlijk over de cultuur van Interpolis, en andersom? Van Rijn: "Interpolis en Rabobank waren vroeger nauw verweven, deelden tot op grote hoogte dezelfde cultuur. Interpolis is onderdeel van Achmea geworden en heeft daar grotere commerciële slagkracht ontwikkeld, met behoud van aantal kernwaarden." Huisman: "'Glashelder' is wat dat betreft een briljante campagne, die precies de essentie pakt van wat Interpolis wil zijn, en ook is - zowel naar zijn klanten toe als intern. Aan die transparantie zouden wij als Rabobank misschien nog wel een voorbeeld kunnen nemen." Coolen: "Bij de Rabobank voel ik me thuis. Onze beide culturen vinden hun oorsprong in het coöperatieve gedachtegoed. Het klantbelang staat ook bij hen voorop. Geen quick wins, maar lange termijn relaties. Dat past bij Interpolis. Daarom maken we een goede match." Hoe belangrijk is een organisatiecultuur? En hoe belangrijk zijn verschillen in die cultuur, naar klanten en naar medewerkers toe? Van Rijn: "Heel belangrijk, want het bepaalt wat je doet BANK IN BEWEGING 15

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 15