Wat is de essentie van cultuur binnen een bedrijf. Kun je het definiëren, sturen, versterken, kwijtraken? Nathal van Rijn (directievoorzitter Rabobank Almere), Trudy Huisman (directeur Rabobank IJsseldelta) en Rob Coolen (directielid van Interpolis, tot vier jaar geleden onderdeel van Rabobank Groep) antwoorden in het Rabo- en Interpoliscultuurdebat. Tekst: Pierre Spaninks Fotografie: Friso Keuris 'Binnen is bij ons buiten' 5: 'e'cl ar n, of'organisatiecultuur', waar jjei ifietd i eigenlijk over? Nathal van Rijn: "Dy set van normen en waarden waardoor je je gedrag laat bepalen. Het is belangrijk dat fje eigen normen en waarden en die van de organisatie waar je werkt met elkaar matchen. Dat hoeft niet één op één, maar wel aan de basis. Het is geen toeval dat ik bij de Rabobank werk." Trudy Huisman: "'Normen' en 'waarden' vind ik lastige woorden, een beetje beladen ook. Wat mij betreft zit cultuur vooral in wat je uitstraalt door je eigen handelen. Dagelijks laatje zien of je integer bent of niet, of je de klant echt centraal stelt of niet." Rob Coolen: "De manier waarop we met elkaar, onze klanten en onze leveranciers omgaan, bepaalt grotendeels onze cultuur. Kortom, de geschreven en ongeschreven regels. Wij faciliteren een omgeving waarin vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid voorop staan. Dit doen we omdat we vertrouwen willen geven aan al onze gesprekpartners, zowel intern als extern. We willen er voor hen staan op de momenten die ertoe doen." Hoe ervaart u zelf de cultuur van de Rabobank, c.q. van Interpolis? Van Rijn: "In de eerste plaats: mensgericht, naar elkaar luisteren, samen tot oplossingen komen. In de tweede plaats: rust, geleidelijkheid. Wat nog weieens de uitdaging met zich meebrengt om te werken aan commerciële slagkracht, en aan verantwoordelijkheid nemen voor je eigen ontwikkeling en die van de bank. Overigens: elke lokale bank zoekt daarin eigen evenwicht, de een is sterker in dit, de ander in dat." Huisman: "Verantwoordelijkheid nemen is wat ik 'autonomie' noem. Je kunt niet alles vatten in regels en procedures, mensen moeten ook ruimte krijgen en nemen om zelf beslissingen te nemen op grond van eigen oordeel. Voordat iemand dat kan, voordat je dat van iemand mag vragen, heb je hem of haar begeleid de competenties te ontwikkelen die daarvoor nodig zijn." Coolen: "Ik ben trots op onze bijzondere cultuur en werkomgeving. Deze is dan ook erg laagdrempelig. Binnen is bij ons buiten. Als je iets roept, moet je het waarmaken. En als je medewerkers het vertrouwen krijgen, dan je klanten ook. Inmiddels maken wij onderdeel uit van 14 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 14