achtergrond Innovatiemanager Maarten Korz over Rabo Unplugged Via het Rabo Unplugged-programma worden medewerkers zich meer bewust van hun ondernemerschap. En ze kunnen de klant beter bedienen.Technologie en innovatie zijn belangrijke factoren bij Rabo Unplugged, legt innovatiemanager Maarten Korz (39) uit. Tekst: Guus Peters Illustratie: Pieter Pijlman Fotografie: Olaf Hartong 'Een reis die je samen maakt' Wat is de belangrijkste beweegreden voor Rabo Unplugged? "Dat is toch vooral de veranderende klant. We willen de Rablklant zo optimaal mogelijk bedienen, en die leeft in een wereld waarin we steeds meer tijd- en plaatsonafhankelijke dienstverlening verwachten. Directer contact, veel meer ook met virtuele middelen; dat is eigenlijk de belangrijkste reden. Intern moet je daar dan klaar voor zijn, voorwaarden scheppen voor je medewerkers. Maar ook de arbeidsmarkt speelt een rol; de verwachting is dat er de komende vijftien jaar een enorme krapte zal zijn aan personeel. Dan kan Rabo Unplugged een belangrijke bijdrage leveren om van onze organisatie een attractieve werkgever te maken en jongere medewerkers te trekken." Is er ook een kostenaspect aan? "Wat je bespaart aan huisvestingkosten kun je investeren in ICT om virtueel te kunnen samenwerken. Een belangrijk aspect van Unplugged is dat je plaats- en tijdonafhankelijk kunt werken. Dat je je werk doet op een plek die jóu het beste uitkomt. Dat kan thuis zijn, maar ook in de trein. Of op een lokale bank, of bij een klant. Het neerzetten van het nieuwe bestuurscentrum heeft daardoor wel iets dubbels; je hebt dan wel een fysieke plek, maar je hoeft er niet elke dag van negen tot vijf te gaan zitten. Het nieuwe bestuurscentrum in Utrecht - dat we intern 'de torens' noemen - wordt meer een soort ontmoetingsruimte. Dat is het fysieke stuk van Unplugged. Daarnaast heb je het virtuele stuk, ICT en innovatie, en ten derde, en dat is het belangrijkste, het mentale gedeelte. Die drie componenten moeten gaan bijdragen aan de verandering en het nieuwe werken." Zijn er ervaringen elders? "De meest belangrijke is Interpolis. Daar is het concept al in 1996 toegepast. Daar zag je dezelfde beweegredenen; de veranderende klant, maar vooral ook de arbeidsmarkt. Interpolis is een belangrijke leerschool geweest. Watje daar zag is dat een bepaald percentage medewerkers en managers afhaakte. Die konden niet omgaan met de vrijheid en de verantwoordelijkheid die erbij hoort. Dat verklaart waarom het mentale stuk nu bij Rabobank zoveel aandacht krijgt. Maar de technologie is in de afgelopen BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2010 | | pagina 11