YVONNE VAN ROOY (58)
Voorzitter College van Bestuur Universiteit
Utrecht, plaatsvervangend kroonlid SER,
commissaris Bank Nederlandse Gemeenten,
bestuurslid Koninklijk Concertgebouw Orkest,
staatssecretaris van Economische Zaken in het
tweede en derde kabinet-Lubbers, lid raad van
toezicht Rabobank Nederland (1998-2004).
Tekst: Pierre Spaninks, Fotografie: Ivar Pel
'Voor leiderschap is meer
"Een belangrijk leermoment was toen
ik voor het eerst een cursus in het
buitenland ging volgen, in Frankrijk.
Dat heeft een enorme invloed op me
gehad, vooral de ervaring hoe snel je
dan contacten maakt met mensen van
over de hele wereld. Tegenwoordig
zijn er veel meer mogelijkheden dan
vroeger om een tijd in het buitenland
te studeren. Ik vind het zonde dat
maar tien, vijftien procent van de
studenten daar gebruik van maakt.
De mensen die wij hier opleiden,
vormen het toekomstig leiderschap
van de samenleving. Om dat te kunnen
worden, moeten ze de nodige bagage
hebben meegekregen en weten wat er
in de wereld te koop is. Het is waar dat
"Aan de Universiteit Utrecht studeren
32.000 merendeels jonge mensen. De
kunst is om hen in vier, vijf jaar tijd
het beste te laten halen uit zichzelf, uit
hun studie en uit hun studententijd.
Het ergste vind ik het als iemand in zijn
laatste jaar ineens tot de ontdekking
komt dat hij kansen heeft laten liggen.
Zelf heb ik altijd met heel veel plezier
gestudeerd en er ook veel naast
gedaan." g
een periode in het buitenland of een
jaar in het bestuur van een vereniging
zitten tijd en geld kost - ondanks alle
regelingen die daarvoor zijn. Maar je
krijgt er minstens zoveel voor terug.
Niet alleen kennis die je in klinkende
munt kunt omzetten, maar ook
ervaringen waar je als mens rijker van
wordt."
"Kennis verwerven is belangrijk,
maar voor toekomstig leiderschap
is meer nodig. Dan moet je leren om
in dilemma's te denken, ervaren hoe
anderen in hun overtuiging staan.
Er zijn twee manieren waarop je dat
in je studietijd kunt leren: van een
docent die jou durft te laten zien voor
welke keuzes hij komt te staan en
welke afwegingen hij dan maakt, en
van je activiteiten naast je studie. Zo
ontwikkel je een moreel kompas, een
gevoel voor wat wel klopt en wat niet."
"Je kunt wel zeggen dat er altijd een
tweede kans is om te leren. En die
32 BANK IN BEWEGING